Vanaf dit najaar

Ook in Nederland kun je politieke advertenties op Facebook straks uitzetten

17 juni 2020 12:53 Aangepast: 17 juni 2020 14:38
Beeld © Getty

De mogelijkheid om politieke advertenties op Facebook en Instagram uit te schakelen, wordt dit najaar ook in Nederland ingevoerd. Dat bevestigt Facebook aan RTL Nieuws. "Gebruikers hebben hier behoefte aan", licht een woordvoerder toe.

Als een gebruiker de optie inschakelt, verschijnen de reclames van politieke partijen, politici en maatschappelijke kwesties niet meer in de tijdlijnen van de Facebook- en Instagram-gebruiker. 

'Gebruik maken van een schuif'

Vandaag maakte directeur Mark Zuckerberg bekend dat de mogelijkheid voor Amerikaanse gebruikers wordt ingevoerd. In november zijn daar presidentsverkiezingen. "We willen dit  najaar ook de Nederlandse gebruikers van Facebook en Instagram deze mogelijkheid gaan aanbieden", zegt Tineke Meijerman van Facebook Benelux.

"Gebruikers kunnen als het ware gebruik maken van een schuif. Als ze die schuif verzetten, zetten ze in 1 klap alle politieke berichten uit."

Waarom?

Waarom voor deze mogelijkheid is gekozen? "We hebben deze optie ontwikkeld na feedback van mensen. Gebruikers hebben aangegeven dat ze graag de mogelijkheid hebben om minder politieke advertenties te zien in hun feeds van Facebook en Instagram."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo veel verdienen sociale media aan politieke advertenties

Duizenden euro's 

De maatregel is een tegenvaller voor politieke partijen. Volgend jaar maart zijn er Tweede Kamer-verkiezingen. Politieke partijen geven soms duizenden euro’s uit aan politieke advertenties op Facebook.

Partijen experimenteren volop om te kijken hoe en op welke manier een boodschap het beste aanslaat. Het is vooral een goede manier om de jongere doelgroep te bereiken. 

Facebook benadrukt nog eens dat ook politieke advertenties gefactcheckt worden. "Ook politieke advertenties moeten aan onze huisregels voldoen. Ze worden echter niet gefactcheckt door een externe partij", zegt Meijerman van Facebook-Benelux. 

Twitter

Politieke advertenties zijn 'een minimale inkomstenbron' voor Facebook, zei een woordvoerder eerder tegen RTL Z. Zonder bedragen te noemen, gaat het volgens Facebook naar schatting om 'minder dan 0,5 procent van de totale jaaromzet van komend jaar'.

Twitter is vorig jaar oktober helemaal gestopt met het tonen van politieke advertenties.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore