Politiek

26 miljoen euro voor snelfietspaden knullig uitgegeven

21 mei 2020 16:53 Aangepast: 21 mei 2020 17:08
Een fietspad in de polder. Beeld © Ton Toemen / Hollandse Hoogte

Het kabinet trekt deze regeerperiode maar liefst 100 miljoen euro uit om forenzen te verleiden de auto te laten staan en de fiets te pakken. De manier waarop een flink deel van dat geld wordt uitgegeven, had een stuk slimmer gekund. 

Het gaat om 26 miljoen euro voor het aanleggen van snelfietspaden, brede paden met zo min mogelijk kruisingen en scherpe bochten zodat de vaart er goed in gehouden kan worden. De overige 74 miljoen wordt uitgegeven aan extra fietsenstallingen. 

Uit de auto op de fiets

Doel van de snelfietspaden is mensen die op 15 kilometer van hun werk wonen aan het fietsen te krijgen. Dat scheelt file en CO2-uitstoot, kortom winst voor iedereen. Het doel van de miljoeneninvestering van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) is om minimaal 1 procent en hopelijk zelfs 4 procent van de forenzen op het traject van de fietspaden uit de auto op de fiets te krijgen. 

Dat gaat alleen niet lukken, constateert de Algemene Rekenkamer, de onafhankelijke instantie die controleert of overheidsgeld wel volgens de regels en efficiënt wordt uitgegeven. Dat is niet het geval met de 26 miljoen voor de snelfietspaden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kabinet wil 200.000 mensen uit de auto op de fiets

Gelijk verdeeld

Dat komt door hoe het bedrag wordt verdeeld. Na druk van de provincies, die de fietspaden samen met gemeenten moeten aanleggen, krijgt iedere provincie hetzelfde bedrag. Omdat de metropoolregio's Amsterdam en Rotterdam-Den Haag ook geld krijgen, is de 26 miljoen gedeeld door 14, oftewel bijna 1,9 miljoen. 

Provincies kiezen vervolgens zelf een traject (of twee) waar het geld naartoe gaat. Het gevolg hiervan is dat er geld gaat naar fietspaden die waarschijnlijk maar weinig overstappers zullen opleveren.

Van de 16 trajecten waar het geld naartoe gaat, wordt bij de helft de gewenste 1 procent overstappers waarschijnlijk niet gehaald. Het gaat om fietspaden in dunbevolkte gebieden in Zeeland, Friesland, Groningen en Flevoland.

Haastige spoed

Een andere reden dat trajecten zijn gekozen die waarschijnlijk helemaal niet zo veel overstappers opleveren, is de voorwaarde van het ministerie dat de paden snel gebouwd zouden worden. Om hieraan te voldoen, hebben de provincies plannen gekozen die al bijna rond waren, en dus sowieso wel gebouwd zouden worden.

De aanpak heeft er wel toe geleid dat deze plannen nog sneller zijn uitgevoerd, verweert het ministerie zich. Er zal onderzoek gedaan worden hoe er in de toekomst beter geselecteerd kan worden om per euro zo veel mogelijk overstappers te bereiken, belooft IenW.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rekenkamer: voorschot Wiebes van 90 miljoen voor NAM niet in de haak

RTL Z gaat verhuizen

RTL Z gaat op 27 mei verhuizen. Wil je niets missen van onze laatste artikelen, video's, koersen en uitzendingen? Ga naar RTLNieuws.nl/economie of download de RTL Nieuws-app (Android / iOS). Zie je daar!

Je kunt ons verder blijven volgen via Facebook, TwitterInstagram, LinkedIn en YouTube.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore