Jongeren hardleers

Kabinet huurt influencers in voor coronacampagne: 'Hou je aan de regels'

02 april 2020 14:58 Aangepast: 02 april 2020 15:08
Beeld © Didi Shanna

Influencers Rutger Vink (720.000 abonnees) en Didi Shanna (138.000 volgers) zijn door de overheid benaderd om jongeren te overtuigen van de coronamaatregelen. De jeugd lapt de regels (anderhalve meter afstand!) nog te vaak aan hun laars. "We doen dit omdat het belangrijk is, niet om er een financieel slaatje uit te slaan", zeggen ze.

Premier Mark Rutte maakte gisteren bekend dat de overheid ook influencers en vloggers gaat inzetten om jongeren te bereiken bij de coronacampagne.

YouTuber Rutger Vink, beter bekend als Furtjuh, is een van hen. Toen hij vorige week benaderd werd, twijfelde hij geen moment. "Het is superbelangrijk", zegt hij stellig. "Overigens riep ik in mijn eerdere vlogs al op om afstand te houden en je aan de regels te houden."

'Denk ook aan de ander'

Furtjuh ziet dat ook dat jongeren nog weleens eigenwijs zijn. "Ze denken dat hen niet zo snel iets kan overkomen. Dat het maar een griepje is ofzo. Dat is misschien voor hen wel zo, maar denk ook aan de ander. Aan opa's en oma's."

Hij leest nu ook berichten dat influencers hiermee flink geld zouden verdienen. "Ik krijg er wel wat voor, maar veel minder dan ik normaal zou vragen. Ik hou het geld ook niet: ik geef het aan het Emma Kinderziekenhuis. Met het geld kunnen ze bijvoorbeeld iPads aanschaffen voor zieke kinderen."

Allerlei achtergronden

Het kabinet heeft tien influencers benaderd. Ze zijn uitgekozen op hun bereik, maar ook is er gekeken naar de etnische achtergrond, leeftijd en sekse van hun doelgroep. De influencers mogen zelf het script bepalen van hun vlogs.

"Ik vind het een eer dat ik ben gevraagd", zegt Didi Shanna. Zij maakt vlogs over beauty en haar dagelijkse leven, vaak met veel humor. "Dat ik met mijn werk een bijdrage kan leveren aan deze belangrijke opdracht vind ik echt heel waardevol. We moeten deze crisis met elkaar te lijf gaan."

Doe het effe nu

Ze heeft haar eerste 'coronavlog' al op Instagram gezet. "Binnen blijven is misschien niet altijd leuk, maar doe het effe nu. Het is belangrijk." Ze denkt dat via vlogs de boodschap bij jongeren beter blijft hangen dan bijvoorbeeld via een tv-campagne.

Didi heeft een bijdrage gekregen van de overheid, vertelt ze. "Maar echt geen tienduizenden euro's. Met dit soort campagnes, waar een belangrijke boodschap voor de jeugd achter zit, ten behoeve van hun gezondheid, hanteren wij een veel lager tarief. De bijdrage van deze campagne gaat overigens ook in zijn volledigheid naar Het Rode Kruis."

Thuis vakantie

YouTuber Furtjuh komt vandaag met een nieuwe vlog. Daarin geef hij tips hoe je thuis vakantie kunt vieren. "Hoe vervelend thuis zitten soms misschien is, je wordt er ook heel creatief van en het is gewoon even belangrijk om te doen."

De vlogger is zelf net verhuisd maar houdt zich strikt aan de regels. "Ik laat niemand op bezoek komen. Voor nu blijf ik zoveel mogelijk binnen."

Dat geldt ook voor Didi: "Alleen als ik boodschappen moet doen, ga ik even naar buiten. Verder niet. Wees gewoon verstandig. Doe het voor jezelf maar ook voor die ander. Kom op; samen kunnen we het."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kijk terug: premier Rutte over verlenging maatregelen tegen corona

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore