Stikstofcrisis

Kabinet: snelheidsverlagingen en minder vee in strijd tegen stikstof

04 oktober 2019 16:00 Aangepast: 04 oktober 2019 17:07

Het kabinet kondigt gerichte snelheidsverlagingen aan om de stikstofcrisis aan te pakken. Oude vervuilende boerderijen worden uitgekocht. Dat is zojuist bekendgemaakt.

Miniatuurvoorbeeld
Live

Kijk mee: persconferentie minister Schouten over oplossing stikstofcrisis

De maatregelen zijn nodig omdat door de te hoge uitstoot van stikstof 18.000 projecten stilliggen, waaronder grote bouwprojecten van de overheid. Die projecten liggen stil sinds de Raad van State in mei een streep zette door het zogenoemde 'Programma Aanpak Stikstof', waarmee de stikstofuitstoot van projecten in de buurt van natuurgebieden berekend werd. Volgens de RvS deugde die methode niet.

Maximumsnelheid

Het is een reactie op het advies van de commissie-Remkes, die vorige week een rapport presenteerde over de oplossing van het stikstofprobleem. Remkes adviseerde om de maximumsnelheid op snelwegen en rijkswegen te verlagen, en veeteeltbedrijven die relatief veel stikstof uitstoten, aan te pakken.

De coalitie kijkt naar het verlagen van de maximumsnelheid op bepaalde wegen. Wat betreft het krimpen van de veestapel wordt gericht gekeken naar boerderijen die naast natuurgebieden liggen, tevens op advies van Remkes.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Advies aan kabinet: minder veeteelt, maximumsnelheid omlaag

Dit doet het kabinet:

Regionale aanpak

Er wordt per regio onderzocht hoe het zit met de stikstof-uitstoot. Doel is om de natuur te laten herstellen in kwetsbare natuurgebieden, de Natura2000-gebieden.

Maximumsnelheid

In de buurt van die natuurgebieden worden maatregelen genomen om de stikstofuitstoot te verlagen, zoals het verlagen van maximum-snelheid. Op welke wegen de snelheid omlaag moet, wordt later bekend. 

Bouw

Voor woningbouw wordt per project gekeken hoe hoog de uitstoot is en hoe die kan worden gecompenseerd. Bouwprojecten die weinig of geen stikstof uitstoten en van energieneutrale huizen, kunnen doorgaan.

Boeren

Voor boeren komt een vrijwillige uitkoopregeling. Als eerste wordt gekeken naar oude, vervuilende boerderijen (in de buurt van kwetsbare natuurgebieden).

Geld

Voor de plannen trekt het kabinet extra geld uit - hoe veel precies wordt in november bekend.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Stikstofcrisis: oplossing nog ver weg, onvrede in coalitie over Schouten

'Direct beginnen'

Remkes zelf hamerde er deze week op 'meteen, nu' te beginnen. "Dat is de belangrijkste boodschap", benadrukte hij in de Tweede Kamer tijdens een toelichting op zijn adviezen. Hij erkende dat het een gecompliceerd proces is.

Remkes zei dat er een stevige inspanning nodig is door provincies om veehouderijen die te veel uitstoten, in kaart te brengen. Maar dat hoeft geen eeuwen te duren. Hij waarschuwde voor de tendens in de huidige discussie, waarbij 'de ander het moet doen'. Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid, aldus Remkes. Eerder spoorde hij partijen al aan politieke geschillen aan de kant te zetten en 'over de eigen schaduw heen te stappen'.

Fons Lambie: 'Compromis van de regeringspartijen gericht en gedeeltelijk vrijwillig' 

"Nederland kan nog niet opgelucht ademhalen", zegt politieke verslaggever Fons Lambie. "Want dit zijn nu de eerste maatregelen van het kabinet, maar de komende weken moet duidelijk worden hoeveel bouwprojecten nu op gang gaan komen. Lukt dat, dan begint het weer te functioneren. Maar dat moet wel gebeuren, want uit die sector klinken alarmerende geluiden."

"Wie gedacht dat we nu overal langzamer gaan rijden of plotsklaps minder boerderijen krijgen, is misschien teleurgesteld. Het compromis van de regeringspartijen zit in gerichte en gedeeltelijk vrijwillige maatregelen. Niet overal een verlaging van de maximumsnelheid, want dat ging voor de VVD te ver. De sanering van boerenbedrijven gaat zoveel mogelijk vrijwillig."

"Moeilijke en grote keuzes, bijvoorbeeld over onze energie-voorziening, luchtvaart en transport schuift het kabinet nog even voor zich uit. Daarvoor is een beproefde Haagse methode gekozen: zet een commissie aan het werk. Want de commissie Remkes komt over die onderwerpen volgend jaar met een advies."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Stikstofuitspraak kan 70.000 banen in de bouw kosten'

Wat stond er ook alweer in het rapport van de commissie-Remkes?

De maximumsnelheid op snelwegen en rijkswegen moet omlaag, en veeteeltbedrijven die relatief veel stikstof uitstoten, moeten worden aangepakt. "Van de bouw tot het verkeer en van veehouderijen tot de industrie: overal waar stikstofuitstoot plaatsvindt, moet de uitstoot omlaag", concludeert de commissie onder leiding van Johan Remkes.

Ook in de bouw en in de industrie moeten maatregelen worden genomen, al geeft Remkes toe dat daar niet de grootste winst te halen is. Bouwprojecten moeten zo duurzaam mogelijk ondernomen worden.

Remkes adviseert het kabinet ook nog eens te kijken of het gebruik van biomassa niet toch omlaag moet. Bij biomassa worden houtsnippers verbrand om energie op te wekken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`