'Knulligheid'

Alle drie de back-upsystemen van KPN faalden bij grote 112-storing

25 juni 2019 14:12 Aangepast: 25 juni 2019 14:45
Minister Grapperhaus vandaag in de Tweede Kamer. Beeld © ANP

Bij de landelijke storing van het 112-alarmnummer gisteren lieten alle drie de back-upsystemen van telecombedrijf KPN het afweten. Dat zei minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) in de Tweede Kamer.

Toen de omvang van het probleem aan het licht kwam, is volgens Grapperhaus onmiddellijk het 'operationeel draaiboek' voor zo'n storing uit de kast gehaald. Zo werd in de veiligheidsregio's alarmfase GRIP2 afgekondigd en werden alternatieve telefoonnummers bekendgemaakt.

'Gepruts bij KPN'

SP-Kamerlid Van Raak had het over 'gepruts bij KPN'. Hij eist dat andere telecomproviders worden ingeschakeld zodra KPN het laat afweten, zodat het alarmeringssysteem niet van één bedrijf afhankelijk is.

Een collega-Kamerlid had het over 'knulligheid' bij de manier waarop de storing te lijf werd gegaan. Zo ging het een en ander mis met NL-Alert en werd bij vergissing het WhatsApp-nummer van De Telegraaf-tiplijn doorgegeven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KPN gaat telefoontjes 112 'verhoogd bewaken', minister wil 'robuuste oplossing'

Onderzoek

Minister Grapperhaus heeft KPN laten weten dat hij 'zo snel mogelijk een robuuste oplossing' wil. Het bedrijf gaf aan de oorzaak te onderzoeken en Grapperhaus laat zelf een onderzoek uitvoeren door de Inspectie Justitie en Veiligheid, samen met het Agentschap Telecom en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Er wordt onder meer gekeken hoe de crisiscommunicatie bij de uitval van 112 is verlopen. Grapperhaus schreef vanochtend aan de Kamer dat de 'continuïteit van het systeem' nu prioriteit heeft 'in het belang van hulpbehoevenden'. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`