7 miljard euro

Nederlandse spoor krijgt nieuwe beveiliging, nu al zorgen over kosten

17 mei 2019 13:48 Aangepast: 17 mei 2019 14:14

Het kabinet heeft het startsein gegeven voor de aanleg van een nieuw beveiligingssyteem op het Nederlandse spoor. Met het nieuwe systeem dat uiteindelijk ruim 7 miljard euro gaat kosten, moeten ongelukken op het spoor worden voorkomen. Ook moeten er meer treinen tegelijkertijd op het spoor kunnen rijden. Wel zijn er nu al zorgen over het uit de hand lopen van de kosten.

Het gaat om het spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). De invoering is volgens het kabinet noodzakelijk om de groeiende reizigersstroom aan te kunnen. Het oude beveiligingssysteem stamt nog uit de jaren 60. De nieuwe techniek is nodig om een metro-achtig systeem in te voeren, waarbij elke tien minuten een trein over het spoor kan rijden.

Klaar voor toekomst

Verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven: "Met dit nieuwe spoorbeveiligingssysteem maken we het Nederlandse spoor de komende decennia klaar voor de toekomst. Treinen kunnen straks veilig dichter op elkaar rijden. Dit is cruciaal voor het groeiende aantal reizigers dat gebruik wil maken van het spoor."

De drukst bereden stukken spoor worden als eerst van het nieuwe systeem voorzien. Ook moeten zo'n 1300 treinen van het systeem worden voorzien en 15.000 gebruikers moeten daarvoor worden opgeleid om met de nieuwe techniek te kunnen werken.

Zorgen kosten

VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra deed namens de Kamer onderzoek naar dit systeem. Hij maakt zich zorgen over de kosten. "Dat het allemaal geld kost is logisch, maar niemand wil dat het misgaat. Ik wil niet dat we achteraf constateren dat we niet goed hebben opgelet."

Het zou niet de eerste keer zijn dat een ict-project van de overheid uit de hand loopt, zegt Dijkstra. "De overheid heeft helaas geen goede reputatie als het gaat om grotere (ict) projecten als deze."

Zo werkt het nieuwe systeem

Doel van het nieuwe systeem is om exact te weten op welk stuk van het spoor een trein zich bevindt. Dat gebeurt met behulp van sensoren tussen de rails en in de trein, die via een draadloos netwerk worden doorgegeven. In 2012 is besloten dat Nederland dit systeem ook zal doorvoeren. Het voordeel van het systeem is dat treinen korter en sneller achter elkaar aan kunnen rijden.

Het systeem is al geïnstalleerd op onder meer de hogesnelheidslijn, de Betuweroute en op het traject tussen Utrecht en Amsterdam.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Snoeiharde kritiek op aanpak aanleg spoorbeveiligingssysteem van 2,5 miljard euro

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`