Burger op kosten gejaagd

Verzet Tweede Kamer tegen verbod op benzineauto's Amsterdam: 'Bezopen'

03 mei 2019 13:10 Aangepast: 03 mei 2019 18:19
Vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's in Amsterdam.

Partijen in Den Haag voelen niets voor de plannen van Amsterdam om in 2030 alleen nog elektrische auto's de stad in te laten. VVD, CDA, PVV en SP vinden dat het hierdoor onbegrijpelijk wordt voor de burger. "Compleet bezopen!", aldus PVV-leider Geert Wilders. Desnoods moet het kabinet gemeenten terugfluiten.

Gisteren maakte het Amsterdamse stadsbestuur bekend dat Amsterdammers vanaf 2030 in een elektrische auto moeten rijden. Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, mogen voertuigen op benzine of diesel dan niet meer de stad in.

VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra is er niet over te spreken. Bovendien is 2030 volgens hem dichtbij. "Amsterdamse plannen jagen mensen echter alleen maar op de kast, en op kosten. Autorijden moet betaalbaar en mogelijk blijven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amsterdam wil over tien jaar geen benzine- en dieselauto's meer in de stad

Tesla-elite

PVV-leider Geert Wilders noemt de plannen van het bestuur van de hoofdstad 'compleet bezopen'. "Vanaf 2030 is Amsterdam echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66. De gewone benzine- en dieselrijdende man en vrouw moeten voor die subsidies opdraaien, maar mogen zelf hun eigen hoofdstad niet meer in."

CDA-Tweede Kamerlid Maurits von Martels vindt dat Amsterdam zich gedraagt als een 'soort vrijstaat'. "Is dit alleen een stad voor de happy few? Iedereen wordt daardoor met hoge kosten geconfronteerd. Of zo'n elektrische auto voor iedereen haalbaar is, betwijfel ik zeer."

Daarnaast vindt hij het hierdoor allemaal onbegrijpelijk worden voor de burgers, met in elke stad een verschillende milieuzone.

Hardwerkende mensen

SP-Tweede Kamerlid Cem Laçin voelt er helemaal niets voor. "We begrijpen dat er iets aan de uitstoot gedaan moet worden. Maar dit is een onhaalbaar plan. De mensen die dit niet kunnen betalen moet je niet gaan straffen. Je moet hardwerkende mensen niet de auto en de stad uit pesten."

Laçin gaat verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven, die hier over gaat, bij de eerstvolgende vergadering over aan de tand voelen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tweede Kamer krijgt de vinger niet achter omstreden rekenmodel voor elektrische auto's

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`