Belastingkortingen

Kabinet moet miljarden uittrekken om iedereen in elektrische auto te krijgen

29 november 2018 18:55 Aangepast: 29 november 2018 19:34
Er zijn miljarden nodig om ons in een elektrische auto te krijgen. Beeld © ANP

De komende jaren moet het kabinet miljarden euro’s uittrekken om elektrisch rijden te stimuleren. Via aanschafsubsidies en belastingkortingen moeten meer mensen een elektrische auto gaan kopen. Dat staat in een conceptadvies aan het kabinet dat in handen is van RTL Nieuws.

Afgelopen maanden is er vergaderd door milieu- en autoclubs om elektrisch rijden te stimuleren in het belang van het milieu. Het kabinet mikt erop dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s nieuw worden verkocht. 

Als dat niet wordt gestimuleerd is dat maar 30 procent. 

Aanschafsubsidie

Een flinke subsidie moet mensen stimuleren om een elektrische auto te kopen. Vooral mensen die er snel bij zijn, profiteren daarvan. In 2021 moet de aanschafsubsidie 6000 euro zijn.

In de jaren daarna daalt het subsidiebedrag naar 2200 euro in 2030.

Duizenden euro’s

Voor emissieloze auto’s worden nu geen bpm en motorrijtuigenbelasting betaald. Dat moet de komende vijf jaar zo blijven, staat in het advies.

Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast bedrag aan bpm van 350 euro per emissieloze auto. Vanaf dat moment gaan deze auto's ook motorrijtuigenbelasting betalen, maar veel minder dan voor vervuilende auto’s.

Eerst betalen ze een kwart van het normale tarief, en dat loopt de jaren daarna op naar 45 procent van wat voor een gewone auto moet worden betaald.

Extra belasting bovenop

Om de stimulering van elektrisch rijden te bekostigen gaan de accijns op benzine en diesel omhoog, met 1 cent in 2020 en nog een keer met 1 cent in 2023. Er komt er een zogeheten innovatietoeslag voor het bezit van elke auto. In de periode 2021-2025 gaat het om 25 euro per jaar, daarna wordt dat 50 euro. 

Voor vervuilende auto's komt daar nog een extra belasting bovenop.

Duidelijk

Alle plannen bij elkaar leiden nog niet tot 100 procent elektrisch rijden in 2030. Er zijn nog geen plannen gemaakt voor de jaren na 2025, omdat niet duidelijk is wat dan nog nodig is om elektrisch rijden te stimuleren.

Sommigen denken dat de overgang naar elektrisch rijden sneller zal gaan dan gedacht. Stimulering is dan misschien niet meer nodig.

Rekeningrijden

Het kabinet moet ook voorbereidingen starten voor de invoering van rekeningrijden, adviseert de Mobiliteitstafel. Volgens de opstellers is rekeningrijden nodig voor de schatkist, het klimaat en om files te bestrijden.

CO2-uitstoot

Door het groeiend aantal elektrische auto’s nemen de inkomsten voor de schatkist komende jaren snel af. Milieuvriendelijke auto’s zijn namelijk minder belast dan vervuilende. Ook voor bestrijding van files zou rekeningrijden een oplossing zijn. En verder kan rekeningrijden bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot.

Het kabinet wil deze kabinetsperiode geen rekeningrijden invoeren. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vindt het tijdverspilling dat de partijen aan de Mobiliteitstafel deze optie verder hebben uitgewerkt.

Plannen Mobiliteitstafel

  • Voor een elektrische auto betaal je nu geen bpm of motorrijtuigenbelasting. 
  • Dat moet nog vijf jaar zo blijven.
  • Vanaf 2025 gaan elektrische auto's wel belasting betalen, maar veel minder dan andere auto's.
  • Emissieloze auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting.
  • Voor private emissieloze auto's komt een aflopende aanschafsubsidie die begint met 6000 euro per auto (2021).
  • Die subsidie daalt naar 2200 euro in 2030.
  • Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van 50.000 euro van de catalogusprijs een verlaagde bijtelling gehanteerd, beginnend bij 8 procent (2021) via 10 procent (2023-2024) naar 20 procent in 2030.

Elektrische auto's

`