Reclamecode

Misleidende advertenties over cosmetische ingrepen verboden

19 oktober 2018 06:30 Aangepast: 25 oktober 2018 18:32
Beeld © iStock

Internet staat er vol mee: aanbiedingen voor cosmetische ingrepen zoals een borstvergroting of een facelift. De resultaten zien er vaak te mooi uit om waar te zijn. Vanaf deze week vallen medisch cosmetische ingrepen daarom onder een reclamecode.

In de code zijn verschillende regels opgenomen. Zo mag reclame geen tijdsdruk opleggen door bijvoorbeeld te zeggen dat een aanbieding tijdelijk is. Ook mag reclame zich niet richten op minderjarigen en mag er geen sprake zijn van misleiding of een verkeerde voorstelling van zaken gegeven worden over resultaten van een behandeling of de risico’s. 

"Medische ingrepen, en dat geldt ook voor cosmetisch medische ingrepen, zijn nooit zonder risico. Dus het is belangrijk dat mensen goed geïnformeerd zijn over dergelijke ingrepen", zegt minister Lilianne Ploumen tegen RTL Nieuws.

Geen boete

Wie zich straks niet aan de regels houdt, hangt niet direct een boete boven het hoofd. De Reclame Code Commissie ziet toe op de regels. Als een bedrijf die overtreedt, krijgt het een waarschuwing. Die wordt in ruim 95 procent van de gevallen opgevolgd, zegt een woordvoerster.

Alleen als een bedrijf de aanbevelingen van de RCC niet opvolgt, wordt melding gedaan bij de Autoriteit Consument en Markt. Zij kunnen wél een boete opleggen als zij daar aanleiding voor zien.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Onderzoekers verbaasd: meer vrouwen aan de botox en fillers dan gedacht

PvdA: reclame helemaal verbieden

De PvdA zou het liefst zien dat reclame voor cosmetische chirurgie helemaal verboden wordt. "Het leent zich gewoon niet voor reclame", zegt Kamerlid Lilianne Ploumen. "Mensen moeten gewoon geïnformeerd een beslissing kunnen nemen, met hun arts daar rustig over praten en niet opgejaagd moeten worden door allerlei voordeeltjes."

Maar volgens de minister is dat nog niet nodig. Als de informatie in de advertentie maar helder is, zegt hij, dan ziet hij geen bezwaren.

Over twee jaar wordt de naleving van de reclamecode geëvalueerd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore