Reclamestunt

Nep-begrafenisondernemer VS gaat viral: 'Laat je niet vaccineren'

22 september 2021 04:58 Aangepast: 22 september 2021 09:44
'Laat je niet vaccineren' stond er op de zijkant van de vrachtauto. Beeld © BooneOakley / Twitter

Een opmerkelijke publiciteitsstunt van een 'begrafenisondernemer' in de VS ging de afgelopen dagen viral op sociale media. Een vrachtwagen van de uitvaartonderneming reed rondjes door de Amerikaanse stad Charlotte met de reclameslogan: 'Laat je niet vaccineren'.

De vrachtwagen werd dit weekend door verschillende mensen in de stad opgemerkt tijdens een drukbezochte sportwedstrijd in Charlotte, schrijft de Washington Post. Het ging om een vrachtwagen van uitvaartonderneming Wilmore Funeral Home met de boodschap: 'Laat je niet vaccineren'.

Onorthodoxe publiciteitsstunt

Het bleek te gaan om een onorthodoxe publiciteitsstunt. Wie de website van de uitvaartondernemer probeerde te bezoeken, kreeg één boodschap te zien: 'Laat je vaccineren. Zo niet, dan zien we je snel'.

De begrafenisondernemer bleek niet te bestaan en het telefoonnummer stond doorgeschakeld naar een voicemail. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Woede in Australië om coronaspotje: 'Een boodschap van angst'

De makers van de website linkten de pagina door naar een site van Starmed, een vaccinatielocatie in de Verenigde Staten. Ruim een dag was het een mysterie wie er achter de actie zat.

Ook bij Starmed wisten ze van niets. Gisteren gaf een lokaal reclamebureau toe achter de actie te zitten. "Wij waren het. Laat je vaccineren", schreef het bureau op Twitter.

'Boodschap anders overbrengen'

De eigenaar van het bureau, David Oakley, vertelt aan de Washington Post dat hij aandacht wilde vragen voor vaccinaties. Minder dan de helft van de bevolking North Carolina, de staat waar Charlotte deel van uitmaakt, is gevaccineerd.

"De boodschap is steeds hetzelfde: 'laat je vaccineren'", zag Oakley. "Wij wilden de boodschap op een andere manier overbrengen."

Meer websitebezoekers

Niet iedereen staat achter de ludieke stunt. Op sociale media krijgt de reclameslogan veel aandacht, maar experts zeggen tegen de Amerikaanse krant dat het maar de vraag is of het niet-gevaccineerden overtuigt toch een prik te halen.

Een woordvoerder van Starmed meldt dat het aantal websitebezoekers fors is gestegen sinds de actie. Ook bellen er meer mensen met vragen over vaccins. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Franse influencers krijgen geld om kritiek te uiten op Pfizer

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore