Dag na aankomst

Gevluchte Afghaanse kleuter sterft in Polen na eten giftige paddenstoelen

02 september 2021 20:16 Aangepast: 02 september 2021 20:20
(Archieffoto) Beeld © ANP

Een 5-jarig Afghaans jongetje dat vorige week als vluchteling naar Polen was gekomen, is overleden nadat hij giftige paddenstoelen had gegeten. Zijn 6-jarige broertje ligt na een levertransplantatie in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Toen de broertjes 23 augustus uit Afghanistan aankwamen, werden ze overgebracht naar een opvangcentrum in de Poolse hoofdstad Warschau. De Britse omroep BBC meldt dat ze de paddenstoelen een dag later aten.

Giftige soep

Ook een Afghaans meisje van 17 moest in het ziekenhuis worden behandeld nadat ze in hetzelfde opvangcentrum paddenstoelen had gegeten, maar zij is intussen hersteld. Volgens Poolse media had een Afghaans gezin de paddenstoelen geplukt in een nabijgelegen bos en er vervolgens soep van gemaakt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Eet geen zelfgeplukte paddenstoelen: al 28 mensen vergiftigd

Sommige media meldden dat de vluchtelingen paddenstoelen waren gaan zoeken omdat ze in het opvangcentrum te weinig te eten kregen. Een woordvoerder van de Poolse vreemdelingendienst zegt dat dat niet klopt en dat de bewoners drie maaltijden per dag krijgen.

Bewoners gewaarschuwd

Medewerkers van asielzoekerscentra krijgen volgens de woordvoerder uitdrukkelijk de instructie Afghaanse bewoners te waarschuwen voor de gevaren van wilde paddenstoelen. Volgens een opgave van de Poolse overheid telt het land zeker 250 giftige soorten paddenstoelen, waarvan een aantal dodelijk kan zijn.

Rondom de val van de Afghaanse hoofdstad Kabul werden ruim duizend Afghaanse mensen overgebracht naar Polen. Een aantal van hen had gewerkt voor de Poolse militairen die deel uitmaakten van de NAVO-troepenmacht in Afghanistan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Pas op: deze paddenstoelen zijn giftig voor je hond!

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore