Wordt het 'Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte!' (Lidl) of toch 'De groenspecialist in hart en tuinieren' (Bomenbezorgd.nl)? De verkiezing voor de slechtste slogan van het jaar is weer begonnen. Stemmen kan nog tot en met zondag.
Er zijn tien kanshebbers geselecteerd. Van 'Liefde maakt blind, maar je neus ruikt nog steeds een wind' (Rennie) tot 'Met kaas uit de Jordaan, ga je als een banaan' (De Mannen van Kaas), allemaal maken ze kans om de slechtste slogan van het jaar te worden.
Taalliefhebbers
Het is de negende keer dat de verkiezing wordt georganiseerd, door initiatiefnemers Christine Liebrecht (universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen) en journalist Tefke van Dijk. De twee zijn allebei groot taalliefhebber.

Er zijn dit jaar veel slogans ingestuurd die naar corona verwijzen, vertelt Van Dijk. Zo maakt 'Waalzinnig je weer te zien!' van Beleef Zaltbommel kans om de slechtste slogan van het jaar te worden.
Minder schunnige slogans
"Verder is opvallend dat er minder schunnige slogans op de lijst staan dan voorheen", vertelt Liebrecht. "Voorgaande jaren werd de verkiezing soms gedomineerd door slogans die het randje opzochten."
Dit jaar springt alleen de slogan 'Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen' van de Belgische dierenrechtenorganisatie Gaia eruit.
Welke slogan(s) van 2020 vind jij het aller-allerslechtst?
- Bedrukte Dozen, Blije Gezichten! (D-BOX Verpakkingen)
- De groenspecialist in hart en tuinieren (Bomenbezorgd.nl)
- Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte! (Lidl)
- Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen (Dierenrechtenorganisatie Gaia)
- Liefde maakt blind, maar je neus ruikt nog steeds een wind (Rennie)
- Met kaas uit de Jordaan, ga je als een banaan (Kaaswinkel De Mannen van Kaas)
- O my goot… (Dakgoot Renovatie Specialist)
- The best worst of the world (Huls Droge Worst)
- Waalzinnig je weer te zien! (Beleef Zaltbommel)
- Zing Vecht Hak Bid Polijst Lach en Bewonder (Jan Reek natuursteen)
Tot en met zondag kan er nog gestemd worden op de slechtste slogan van het jaar. De winnaar wordt maandag bekend gemaakt. Vorig jaar won de Arnhemse visbar Zilte Zeemeermin met de slogan: 'Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin'.
'Zit je haircut'
Eerdere slogans die er met de titel vandoor gingen zijn 'Zit je haircut' (kapsalon), 'Iedere paal gaat erin' (heibedrijf) en 'Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord' (aannemer uit Velsen Noord).
En de beste slogans? Dat zijn vaak klassiekers, vertelden de twee taalkenners eerder. 'Heerlijk, Helder, Heineken', bijvoorbeeld. Of' Lotto, het grootste risico om miljonair te worden'. "In die laatste zit een puzzeltje. Als je die oplost, waardeer je de slogan veel meer."
