Te bloot

Facebook haalt borstkanker-campagne offline om 'naaktfoto's'

04 mei 2019 10:57
Beeld © Breast Cancer Network Australia

Breast Cancer Network Australia (BCNA) is teleurgesteld in Facebook. De site verbood deze week een campagne om aandacht te vragen voor borstkanker. De reden is het strenge beleid van Facebook tegen naaktheid.

Ieder jaar voert Breast Cancer Network Australia campagne. Dit jaar werd een fotocampagne opgezet met een bakkerijketen.

De opbrengst van de verkoop van speciale actieproducten gaat naar het goede doel. Op de foto's van de campagne zijn mensen te zien die de ziekte hebben overleefd. Voor hun borsten houden ze cupcakes.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Facebook blokkeert account opnieuw om geboortefoto: 'De robot blijft erover struikelen'

Facebook staat bekend om strenge regels rondom bloot. De site had na lang wikken en wegen toestemming gegeven voor de campagne, maar kwam daar één dag later weer op terug, schrijft SBS News in Australië.

'Ik voel me beledigd'

"We zijn zwaar teleurgesteld in Facebook", zegt de directeur van BCNA tegen SBS. "Tien hele dappere mensen hebben zich ingezet om de gevolgen van borstkanker op hun leven te laten zien."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Borstkanker herkennen: kijken is in, voelen is uit

Eén van de vrouwen die zich liet portretteren, Kate Murray (52), begrijpt er niets van. "Ik voel me beledigd. Waarom blokkeert Facebook zoiets moois en eerlijks?"

Regels zijn regels

Volgens Facebook zelf kon het niet anders. De regels voor advertenties zijn nou eenmaal zo streng, omdat advertentiecampagnes bij veel mensen in de tijdlijn verschijnen.

De campagne van BNCA mag alsnog op Facebook verschijnen als de vrouwen meer kleren aantrekken of de foto's voorzien worden van 'educatieve boodschappen', zegt een woordvoerder. Het verkopen van producten voor het goede doel is niet genoeg.

`