Opmerkelijk

Het is Koningsdag dus is het tijd voor inhakers: dit zijn de leukste (en slechtste)

27 april 2018 14:27 Aangepast: 27 april 2018 15:08
Beeld © ANP

De koning is jarig en vrijwel heel Nederland viert feest. Dat is een uitgelezen kans voor bedrijven om hun producten met een koninklijke kwinkslag nog eens aan de man te brengen. "Vind je koningsnacht ook zo cheezy? Kom vanavond Fonduen, it’s that easy!"

Oké, deze kazige boodschap was eigenlijk voor gisteravond, maar vanavond kan er vast ook feestelijk een stukje stokbrood in de fondue fromage bleu worden gedoopt bij Fondue Oost in Amsterdam.

Cursusje tompouce eten

Ook het misschien wel moeilijkst te eten gebakje van Nederland kleurt vandaag oranje: de tompouce (of tompoes natuurlijk). Onze minister van Financiën Wopke Hoekstra nam er zelfs een doosje van mee naar de bijeenkomst met zijn EU-collega's in de Bulgaarse hoofdstad Sofia.

"We kunnen het niet thuis vieren, dus doen we het hier", zei Hoekstra, die 'vanzelfsprekend' een oranje das droeg bij het uitdelen van de Hollandse heerlijkheid die speciaal door een Nederlandse bakker in Sofia werd gemaakt.

Uiteraard is dat ook té mooi om niet even te melden op Twitter. Hoekstra gebruikte daarbij de nog steeds niet trending hashtag #tompouce.

Of het verorberen van de tompouce pittig was voor de collega's van Hoekstra vertelt het verhaal niet, maar wie er vandaag nog zonder problemen in een wil happen, heeft de Albert Heijn een handige uitlegvideo gemaakt.

Inhaken en scoren?

Door in te haken op momenten die nu een hoop aandacht krijgen van veel mensen hopen de marketeers van de grote en kleine merken mee te liften op de hype. De grote vraag is: werkt dat een beetje? 

Uit onderzoek van The Network is the Message blijkt dat inhakers effectief zijn om gratis publiciteit te genereren. "Er bestaat een positieve en significante relatie tussen het delen van een inhakende boodschap (versus niet-inhakende merkboodschap) en het aantal shares dat zo’n boodschap genereert", stelt Lotte Willemsen, lector Crossmedia Business bij de Hogeschool Utrecht en een van de onderzoekers. 

Meer shares

Toch is Koningsdag niet de beste dag voor een inhaker. Als merken inhaken op onvoorspelbare gebeurtenissen dan werken ze beter dan bij voorspelbare gebeurtenissen, zegt Willemsen.

Inhakers op voorspelbare gebeurtenissen genereren volgens het onderzoek 2,3 keer meer shares dan niet-inhakers. Bij onvoorspelbare gebeurtenissen levert een inhaker 3,6 keer meer shares op dan niet-inhakers. 

De oceaan Willem niet

Maar goed, een inhaker is al snel gemaakt, en als het sowieso meer aandacht genereert, waarom zou je het dan niet doen? Even photoshoppen, je marketingboodschap erbij en voilà: 

Miniatuurvoorbeeld

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`