Ga naar de inhoud
Opmerkelijk

'La Mafia' mag niet als Europees merk: schokkend en beledigend

Een restaurant van La Maffia se sienta a la mesa. Beeld © La Maffia

De Spaanse restaurantketen 'La Mafia se sienta a la mesa' mag geen Europees merkrecht op die naam claimen. De naam kan 'iedereen met een gemiddelde gevoeligheids- en tolerantiedrempel' schokken of beledigen, oordeelde het Gerecht van de EU vandaag na een klacht van Italië.

La Mafia se sienta a la mesa (De maffia zit aan tafel) is een Spaanse keten van themarestaurants. De keten wilde de naam laten registreren door het EUIPO (Europees bureau voor intellectueel eigendom), maar de Italiaanse overheid maakte bezwaar.

Promotie van criminelen

EUIPO was het eens met de Italianen omdat het bedrijf 'kennelijk de criminele organisatie promoot die bekendstaat als de maffia en dat de woordelementen van dat merk samen een boodschap van gezelligheid en vergoelijking van het woordelement 'la mafia' uitdragen'. Daardoor wordt de ernst van de de situatie onjuist weergegeven, vond EUIPO.

La Mafia ging tegen dat oordeel in beroep bij het Gerecht, maar de Europese rechters waren van oordeel dat de Italiaanse bezwaren terecht zijn. 

Schending van Europese waarden

Volgens het Gerecht schenden de criminele activiteiten van de maffia de menselijke waardigheid en vrijheid, 'de waarden waar de EU op is gegrond'. Daarnaast vormt de maffia 'een ernstige bedreiging van de veiligheid in de hele Unie', aldus de rechters.

Daardoor is het Gerecht het eens met de Italiaanse overheid dat de term 'la mafia' de naam van een criminele organisatie oproept die verantwoordelijk is voor 'ernstige aantastingen van de openbare orde'.

Miniatuurvoorbeeld

Een exterieur van een restaurant in Madrid. (beeld: La Mafia)

The Godfather

Het verweer van de Spanjaarden luidt dat de keten een beeld van de filmreeks The Godfather wil oproepen en helemaal niet wil schokken of beledigen. Maar dat acht het Gerecht niet relevant in zijn afweging of het merk in strijd is met de openbare orde.

Het merk schetst, inclusief het merkbeeld met een rode roos, een positief beeld van de criminele organisatie, volgens de rechters. Al met al komt het Gerecht dan ook tot de slotsom dat het merk slachtoffers van de maffia, gezinsleden en 'ook iedereen die op het grondgebied van de Unie met dat merk wordt geconfronteerd en een gemiddelde gevoeligheids- en tolerantiedrempel heeft' kan schokken of beledigen. Het merk kan daarom niet Europees ingeschreven worden.

Beroep mogelijk

De keten heeft in Spanje inmiddels 42 vestigingen. La Mafia sponsort onder ander de jeugdwielerploeg van Alberto 'El Pistolero' Contador en doneert het aan een weeshuis voor Nepalese kinderen.

La Mafia kan in beroep tegen de uitspraak bij het Europees Hof, de hoogste rechter in Europa. Of zij dat ook gaan doen, is nog niet bekend. De komende dagen gaat het hierover in beraad, laat directeur communicatie Alfredo Cortés desgevraagd weten.

Hij snapt nog steeds wat de Italianen tegen de keten hebben. "We hebben nul slechte bedoelingen, zijn een echt familierestaurant. Wij promoten absoluut geen geweld, integendeel, we steunen allerlei goede doelen."

'Geen imagoschade'

In Spanje heeft de keten wel merkrecht op de naam. De uitspraak zal dan ook weinig effect hebben op de restaurants in eigen land, zegt Cortés. "We gaan dit jaar vijf nieuwe vestigingen openen. Van imagoschade is geen sprake hoor." 

De uitspraak betekent trouwens niet dat La Mafia de naam niet meer mag voeren, maar slechts dat er geen Europees merkrecht op aangevraagd kan worden. Dat houdt in dat La Mafia zijn naam niet kan beschermen en dat andere bedrijven dus dezelfde naam kunnen gebruiken.