Maarten Veeger

Minder schaatsen, boeren en koken kan ook bij de NPO

29 juni 2018 05:54

Hilversum staat weer eens in brand, want de publieke omroep moet bezuinigen. De minister heeft de omroep medegedeeld dat het budget dik 60 miljoen euro omlaag gaat. En met de 740 miljoen die dan overblijft, ontkomt de publieke omroep er niet aan te snijden in programma’s, zo zeggen ze daar.

Enkele slachtoffers zijn in de afgelopen dagen duidelijk geworden. Brandpunt, het al heel oude actualiteitenprogramma van KRO-NCRV, moet verdwijnen. Andere Tijden, dat prachtige programma’s maakt door vooral veel te graven in het grote archief dat de publieke omroep bezit, wordt gehalveerd.

Ook op de documentaires van Tegenlicht wordt flink gekort. Daar moet 30 procent worden ingeleverd. En op de radio moet worden ingeleverd. Daar is gekozen vooral te snijden in de nieuwsprogrammering op Radio 1.

Onbegrijpelijk.

Niet zozeer dat er moet worden bezuinigd. Dat heb je nu eenmaal als je budget mede afhangt van wat je binnen harkt aan reclamegelden. Dat weten we hier bij RTL als de beste. Maar onbegrijpelijk omdat de publieke omroep precies wil gaan bezuinigen op een van de belangrijke plekken van haar bestaansrecht. Namelijk informatievoorziening.

In 2016 werd de nieuwe Mediawet aangenomen. Hierin staat dat de publieke omroep zich nóg meer aan hun opdracht moeten houden. Dit is: zorgen voor programma’s op het gebied van informatie, cultuur en educatie.

En laat daar nu vooral op bezuinigd worden. Eerder verdween al het politieke radioprogramma Kamerbreed en onderzoeksprogramma's zoals Argos, Zembla en Reporter leven ook permanent tussen hoop en vrees.

Programma's van het kaliber Frans Bauer die curling speelt of door Amerika reist mogen wel blijven. Net als dat Boer Zoekt Vrouw door kan gaan tot alle Hollandse boeren zijn uitgehuwelijkt. Heel Holland bakt is alweer bezig met de voorbereidingen voor een nieuw seizoen. Allemaal programma’s die duidelijk onder het kopje ‘amusement' vallen. En wat staat er in de Mediawet: amusement is geen ‘kerntaak’ meer voor de publieke omroep.

Ofwel: het mag, maar liever niet.

Toch is het goed te begrijpen dat de publiek omroep kiest voor een volkszanger die gekke dingen doet, hopeloos zoekende boeren en een kookfestijn. Het scoort. Het zijn de programma's waar naast het kijkerspubliek de adverteerders die nog wel enthousiast zijn, graag op afkomen. En om het budget voor over twee jaar niet nog lager te zien uitkomen, moeten die amusementsprogramma's wel worden gemaakt.

Ten koste van de kerntaken.

Zo dreigt de publieke omroep tegen het eigen beleid in af te drijven van waar de meeste mensen het wel over eens zijn. En over wat in de wet staat. Dat van het informatief, cultureel en educatief doel.

Dat zijn programma's die niet altijd even interessant zijn voor grote groepen adverteerders.

Het zou dan ook beter zijn als de publieke omroep niet meer afhankelijk is van wat adverteerders er eigenlijk van vinden. Dat de publieke omroep ook niet meer vaak dure shows voor een miljoenenpubliek moet maken die commerciële zenders ook graag maken. En zich dus volledig kan storten op de kerntaken. Zonder reclameblokken. Dus echt een publieke omroep. Met behoud van de vaak steengoede informatieve programma's.

Maar met alsjeblieft ook iets minder vaak schaatsen graag.