Nederland

ProRail-topman: HSL is prut, schrijf boete maar alvast

18 mei 2017 13:42 Aangepast: 18 mei 2017 15:41
ProRail-topman Pier Eringa. Beeld © ANP

"De HSL is prut", reizigers merken het niet als treinen wat minder op tijd rijden, en het is 'dom' om ProRail af te rekenen op punctualiteit. Tijdens de presentatie van het jaarverslag nam ProRail-topman Pier Eringa vandaag geen blad voor de mond.

Eringa hamderde tijdens de presentatie vooral de problemen op het traject van de Hogesnelheidslijn (HSL). ProRail wil het volledige beheer krijgen over het traject, dat Schiphol verbindt met Antwerpen. Nu nog ligt het uitvoerende deel bij het consortium Infraspeed. "Met de HSL gaat het prut."

Uit het jaarverslag blijkt dat de treinpunctualiteit op het HSL-traject de afgelopen jaren is gedaald, van 82,7 procent in 2014 tot 78,6 procent vorig jaar. Van de overheid moet het percentage boven de 80 liggen. Vorige maand kreeg ProRail daarom een boete van ruim een miljoen euro.

Boos over prestatienormen

Eringa is boos over de strikte prestatienormen die Den Haag de spoorbeheerder heeft opgelegd. "Ik geloof er geen zak van dat de reiziger er iets van merkt als de treinen een procentje meer of minder op tijd rijden."

Hetzelfde vergelijk maakt hij voor het goederenvervoer. "Vervoerders zitten niet te wachten op drie minuten eerder of later. Zij willen gewoon rijden. Het is dom om ProRail hierop af te rekenen. Wij moeten slimmer omgaan met afspraken."

"Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer", zei Eringa.

Sneu

De rol van ProRail op het traject noemt Eringa 'sneu'. "Wij hebben hem niet mogen maken, maar worden er wel dagelijks mee geconfronteerd. Het moet anders." De HSL moet naar hetzelfde niveau als het hoofdnet waar 90 procent van de treinen op tijd rijdt. Volgens ProRail is alles rond de spoorlijn in het verleden veel te ingewikkeld gemaakt.

Infraspeed heeft nog een concessie tot 2031. Dat contract moet worden beëindigd, vindt ProRail.

Reactie staatssecretaris Dijksma

Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma, die verantwoordelijk is voor ProRail, ziet niets in Eringa's voorstel. Volgens haar zou de overgang van de concessie geen einde maken aan de problemen. "Het opbreken van het contract waar 2,3 miljard mee gemoeid is, gaat de samenleving bovendien handen met geld kosten", laat zij RTL Z weten.

ProRail erkent dat het opbreken van het contract kostbaar is. Maar als daarmee de problemen opgelost kunnen worden, zou dat het waard kunnen zijn. "Dat is een politieke discussie", aldus een woordvoerder van het bedrijf.

NS steunt Eringa

De Nederlandse Spoorwegen zien wel wat in de plannen van ProRail met de HSL. "Ik steun Pier Eringa van ProRail in het streven om het beheer en onderhoud te vereenvoudigen in het belang van onze reizigers. Elk voorstel daartoe moet serieus en in goed overleg opgepakt worden", aldus NS-baas Roger van Boxtel.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore