Nederland

Groot onderzoek naar veiligheid Schiphol na bijna-botsingen

02 maart 2016 11:16 Aangepast: 01 augustus 2017 06:00
Beeld © ANP

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de afgelopen jaren vaker onderzoek gedaan naar incidenten op Schiphol, nu wil de raad weten of er structureel iets mis is. De raad begint daarom een groot onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer op de luchthaven.

Het gaat onder meer over deze incidenten, meldt de raad

  • Mei 2015: Een Airbus A320 wil landen op de Zwanenburgbaan, maar moet een doorstart maken. Tegelijk wil een Embraer 190 opstijgen vanaf de Kaagbaan. Dat betekent dat ze zouden 'samenkomen'. Het doorstartende toestel maakt een bocht naar rechts, het opstijgende toestel vliegt naar links. Daardoor ontwijken ze elkaar. De minimale afstand bedraagt 100 meter. Het onderzoek naar het incident loopt nog.
  • Juni 2015: Een Airbus A320 krijgt toestemming om te starten van de Aalsmeerbaan. Die is kort ervoor geïnspecteerd en goedgekeurd, maar nog niet vrijgegeven. De start wordt niet afgebroken.
  • Augustus 2015: een Airbus gaat landen, terwijl een ander toestel opstijgt op dezelfde baan.
  • Januari 2014: Een Boeing 737 krijgt toestemming om op te stijgen van de Kaagbaan, maar er staat nog een auto van de vogelwacht op de startbaan. De verkeersleiding had die over het hoofd gezien. De vogelwacht hoort de toestemming en waarschuwt de verkeersleiding, die meteen ingrijpt.
  • April 2014: Aanrijding met vliegtuigtrap.
  • November 2012: Te weinig afstand tussen twee vliegtuigen
  • Juni 2012: Maar liefst negen vliegtuigen stijgen op vanaf de Aalsmeerbaan, terwijl die nog niet is vrijgegeven. De luchtverkeersleiding had niet opgemerkt dat de baan niet beschikbaar was. Dat wordt pas ontdekt wanneer een tiende vliegtuig naar de baan rijdt.

De raad gaat nu onderzoeken of er bijvoorbeeld iets mis is in het ontwerp of het gebruik van de luchthaven. Ook zal in het onderzoek worden nagegaan of de betrokken partijen eerdere aanbevelingen van de Onderzoeksraad hebben opgevolgd. Bovendien wil de Raad onderzoeken hoe de veiligheid van omwonenden is meegenomen in de besluitvorming over Schiphol en hoe de afweging tussen veiligheid, economie en milieu is gemaakt. Het gaat niet om terrorisme, benadrukt een woordvoerder. 

Eerder onderzoek
De Onderzoeksraad deed al eerder onderzoek naar tien incidenten tussen 2004 en 2008. Daarbij was een vliegtuig betrokken op of bij een landingsbaan terwijl daar al een toestel of auto op reed. In 2010 steeg een KLM-vliegtuig per ongeluk op vanaf de taxibaan, en niet van de startbaan ernaast. Dat gebeurde bij zonsondergang op een besneeuwd vliegveld. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore