Ga naar de inhoud
Nederland

Mediawaakhond tikt Radio 2 en 3FM op de vingers

Beeld © ANP

De publieke radiozenders Radio 2 en 3FM zijn veel te commercieel bezig met het grote aantal actieweken die zij houden voor de promotie van concerten en nieuwe cd's. Dat concludeert het Commissariaat voor de Media na onderzoek.

Beide radiozenders krijgen een last onder dwangsom van 25.000 euro per actie opgelegd om deze handelswijze te stoppen. 

Zij hebben volgens de mediatoezichthouder het zogeheten dienstbaarheidsverbod overtreden (een publieke omroep mag niet dienstbaar zijn bij het maken van extra winst door derde partijen). Ook hebben zij deze nevenactiviteiten niet gemeld, zoals wel verplicht is.

Meepraten over inhoud

Het Commissariaat voor de Media deed onderzoe naar de afspraken die Radio 2 en 3FM maken met concertorganisatoren en evenementenbureaus. Daaruit blijkt dat zij in nauw overleg actieweken plannen, waarbij deze commerciële partijen ook mogen meepraten over de inhoud van de radioprogramma’s.

Deze inmenging is verboden. "We willen koste wat het kost voorkomen dat kijkers en luisteraars commercieel worden beïnvloed zonder dat in de gaten te hebben", zegt collegevoorzitter De Cock Buning van het Commissariaat.

Bron: RTL Nieuws