Nederland

Foutje Delftse draaideuren kost ProRail mogelijk 10 miljoen euro

29 februari 2016 14:56 Aangepast: 01 augustus 2017 06:30
Beeld © ANP

Het gebouw van het station Delft krijgt dit voorjaar zijn draaideuren terug. De deuren werden weggehaald omdat ze door langsrazende treinen uit zichzelf heel hard gingen draaien. Het herstellen van die inschattingsfout bij de bouw van het station kost ProRail mogelijk bijna 10 miljoen euro.

De deuren werden vorig jaar kort na de ingebruikname van de spoortunnel in de stad weggehaald omdat ze uit zichzelf hard gingen draaien als er een trein met hoge snelheid door de tunnel reed. Dat verschijnsel kwam door de luchtdruk veroorzaakt door voorbijrazende treinen. ProRail verlaagde de snelheid van treinen tijdelijk van 140 kilometer per uur naar 80. Door de aanpassingen kunnen treinen nu weer met 120 km per uur door de tunnel. 

​Aparte vluchtdeuren en ontluchtingskleppen
ProRail heeft de deuren onder meer verstevigd om te voorkomen dat ze op hol slaan. Daarnaast komen er aparte vluchtdeuren. De spoorbeheerder gaat ook de ventilatiesystemen aanpassen en er komen ontluchtingskleppen om de luchtdruk makkelijker het gebouw uit te laten gaan. 

De reparatie gaat sowieso 3,4 miljoen euro kosten, schrijft de spoorbeheerder. Om treinen weer met 140 km door de tunnel te laten rijden is mogelijk nog eens 6 miljoen euro nodig. Er moeten dan namelijk mogelijk extra luchtschachten in de tweede tunnelbuis gemaakt worden. ProRail doet daar nog onderzoek naar. 

Meer op rtlnieuws.nl:
'Drukgolven treintunnels levensgevaarlijk'

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore