Ga naar de inhoud
Kans op ontsporingen

Bodem onder rails zwak: meer onderzoek nodig naar spoordijken

Een spoorlijn in Nederland, beeld ter illustratie. Beeld © ANP

Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken, de verhoogde ondergrond onder het spoor. Uit tussentijdse resultaten van een onderzoek door ProRail blijkt dat nog niet duidelijk is of de ondergrond in de toekomst geschikt is voor meer, snellere en zwaardere treinen. De spoorbeheerder benadrukt dat het spoor nu wel veilig is.

De meeste kwetsbare spoordijken, verhoogde stukken land waar rails op rusten, liggen in de Randstad, het noorden van Nederland en Zeeland. In die regio's bestaat de ondergrond voornamelijk uit klei en/of veen. Dat is minder stevig dan zand.

Verzakkingen

Het spoor tussen Roosendaal en Vlissingen moet over een lengte van 53 kilometer worden hersteld vanwege verzakkingen. Die zijn ontstaan door de vele regen van de afgelopen tijd. Hier is de ondergrond klei, waardoor het water niet goed kon worden afgevoerd. 

Groots
Lees ook:
Groots herstel Zeeuwse spoorlijn begint vandaag

De spoordijken zijn in opdracht van ProRail onderzocht. Dat gebeurde omdat sinds 2017 steeds meer twijfels rezen over de kwaliteit van de infrastructuur. Op meerdere plekken in het land werd geconstateerd dat de spoordijk te zwak was om op hoge snelheid overheen te kunnen rijden. ProRail wilde weten waar de kans op het instorten van een dijk het grootst was. In augustus van dit jaar zakte in Zweden na regenval nog een dijk door, waardoor een trein ontspoorde.

Het onderzoek werd sinds 2021 uitgevoerd door vier ingenieursbureaus. Die bureaus bestudeerden hoogtekaarten, geologische kaarten en informatie uit grondboringen. Vervolgens berekenden ze of de grond voldoet aan de veiligheidsnorm. Die vereist dat een trein met zijn volle gewicht stil kan staan op de rails, zonder dat de dijk instort. 1400 van de in totaal 2600 kilometer aan onderzochte spoordijken voldoet nu niet aan die norm, schrijft de Volkskrant. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail laten weten dat die conclusie niet juist is.

'Spoor is wel veilig'

Volgens John Voppen, CEO van ProRail, is wel spoor nu wel veilig. "Anders zouden we het treinverkeer stilleggen. We rijden veilig of we rijden niet. Dat geldt ook als het gaat om de baanstabiliteit. Als het nodig is nemen we maatregelen. Dat doen we bijvoorbeeld tussen Delft en Schiedam en in Zeeland."