Ga naar de inhoud
Tissues paraat

Ho ho ho, wéér een kerstreclame: dit zijn de beste (en de slechtste)

De gezichten van Kruidvat nemen in de reclame een kerstnummer op voor het goede doel, dat ook echt is te streamen op Spotify. Beeld © Kruidvat

Zet de tissues maar naast de bank want sinds deze week vliegen de kerstreclames je weer om de oren. De zoetsappige eindejaarscommercials zijn inmiddels traditie op de Nederlandse televisie. We kunnen er nu echt niet meer omheen, want steeds meer bedrijven wagen een poging het kersthart van de consument te veroveren. "We worden tien minuten verwend met mooie filmpjes."

Supermarkt PLUS herenigt twee ruziënde broers, Kruidvat laat haar vaste gezichten een kerstnummer opnemen (voor het goede doel) en Albert Heijn laat jongeren een kerstdiner verzorgen voor een eenzame eigenaar van een boksschool. Menig tv-kijker zal een traantje hebben weggepinkt.

"Het reclameblok is in deze tijd ouderwets leuk", beschrijft Lucas Boon van marketingvakblad Adformatie het. "Veel mensen vinden reclame toch vaak irritant, maar nu word je tien minuten verwend met mooie filmpjes."

Een greep uit het aanbod van dit jaar:

Trek je portemonnee maar weer: Kerst komt eraan.

00:46
De reclamenblokken zitten weer vol met zoetsappige kerstboodschappen.

Waar al heel wat jaren de supermarkten de boventoon voeren in de reclameblokken van december, valt dit jaar op dat ook andere bedrijven aan de haal gaan met belletjes, sneeuw en dennenbomen.

Zo komt uit geheel onverwachte hoek Schoonenberg Hoorcomfort met een feestdagenreclame. We zien een vader en zijn dochter samen ouder worden met een gehoorapparaat. 'Een leven lang', is de kerstboodschap.

En ook reisaanbieder VakantieDiscounter begeeft zich dit jaar in de kerstreclamewereld. Al doen ze dit wel op geheel eigen wijze. Opa is 'nu op een betere plek', vertelt de vader van het gezin. Die betere plek blijkt op een zonnig eiland te zijn.

"Dat andere bedrijven nu ook komen met kerstreclames is op zich gek", zegt reclamemaker Jordi van de Bovenkamp, "omdat het gros dat wordt verkocht rondom de feestdagen eten is. Dus het is logisch dat met name supermarkten zich ertegenaan bemoeien."

'Mensen zijn vatbaarder voor reclame rond Kerst'

"Ik denk dat andere merken zien dat de kerstcommercial gewoon aan populariteit wint", zegt Van de Bovenkamp. "Daar hebben mensen het over aan het einde van het jaar. Kerst is het moment om een andere kant van je bedrijf te laten zien. Voor de emotionelere kant is men veel vatbaarder rondom Kerst. Schoonenberg is misschien de rest van het jaar een platte verkoper van hoortoestellen. Maar nu komen ze heel mooi om de hoek zeilen."

Ook Boon ziet dat de Nederlander meer open staat voor reclame in de kerstperiode. "Bij het grote publiek is het een traditie in december: wie heeft de leukste reclame? Met kerstcommercials kun je nog steeds de massa bereiken."

"Als er ergens een trend gaande is wil je daarop inspelen, dat is ook reclame", zegt Van de Bovenkamp. "Dit is gewoon een populair moment. Schoonenberg staat nu opeens in lijstjes en komt op allerlei manieren in de media terecht."

Parodie op kerstreclame

VakantieDiscounter maakt volgens Boon goed gebruik van de populariteit van kerstreclames. "Zij hebben eigenlijk een parodie op het fenomeen kerstcommercial gemaakt. Het spotje heeft heel veel humor en neemt andere kerstcommercials op de hak."

Risicovol, maar de reisorganisatie komt ermee weg. "Vakantie Discounter staat ook wel bekend om reclames met een knipoog."

Heel geslaagd, vindt ook Van de Bovenkamp. "De sector waarin ik werk neemt zichzelf maar wat vaak te serieus. Humor is sowieso een ondergestoven kindje afgelopen tijd, dus als mensen hun kop boven het maaiveld uitsteken ben ik daar fan van."

PostNL roept iedereen op om toch vooral een kaartje, en geen appje, te sturen met Kerst:

Dan zijn er natuurlijk ook 'verliezers'. Jumbo stelt teleur dit jaar, vindt Lucas Boon. De gele supermarkt kiest voor vier korte reclames die allemaal om een ander kerstproduct draaien. Alle vier de spotjes kom je met droge ogen door.

'Tikje flauw'

En ook Aldi en Lidl hebben weinig hun best gedaan. Aldi zegt in de reclame 'het kerstgevoel liever in geweldige aanbiedingen' te stoppen. En Lidl kiest voor een reclame met een wasbeertje die in heel Europa wordt ingezet. "Dat is echt anders dan een jaar geleden", zegt Boon. "Toen hadden alle vijf de supermarkten een goede reclame. Nu is het, Albert Heijn en Plus daargelaten, een tikje flauw."

"Jumbo, Lidl en Aldi zitten dit jaar echt op prijsmarketing. Die willen vooral laten zien dat ze goedkope producten hebben. Dat past wel in de huidige tijd, waarin mensen minder te besteden hebben en het leven duurder is geworden."

De kerstreclame van HEMA draait helemaal om Siepie, de kat uit Jip&Janneke:

Voor wie toch echt nog even heerlijk 'emo' wil worden en het gevoel van saamhorigheid op en top wil voelen, verwijst Van de Bovenkamp graag naar de reclame van Apple. "Zij hebben in mijn optiek een heel mooi klein stukje magie gemaakt."

Gebruik jij de RTL Nieuws-app al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS