Ga naar de inhoud
Guilty pleasure

Niet álle bakkers doen mee aan crompouce-hype: 'Flauwekul'

De crompouce. Beeld © Screenshot Instagram bakkerij Van Manen

De crompouce, een kruising tussen een tompouce en een croissant, is sinds kort te vinden in talloze bakkerijen en supermarkten. Zelfs Albert Heijn en Jumbo springen er nu op. Bij de Franse bakker Broodje van Eigen Deeg hebben ze zo hun bedenkingen. "Onze croissants zijn goed zonder dat soort poespas."

Een croissant gevuld met banketbakkersroom en een laagje roze fondant. Een gebakje zoals zovele – of toch niet? De afgelopen weken is de crompouce namelijk getransformeerd tot een heuse rage. Nieuw is het idee van een crompouce niet, maar influencers hebben het gebakje de afgelopen tijd volledig nieuw leven ingeblazen.

Inmiddels verkopen niet alleen tal van bakkers de crompouce, maar hebben ook supermarkten als Albert Heijn (vanaf morgen), PLUS, Vomar en Jumbo besloten het gebakje in hun assortiment te stoppen.

Winkelketen Hema, de bekendste verkoper van de 'gewone' tompouce, reageerde op alle aandacht voor de crompouce met deze post:

De 'Franse bakker' Broodje van Eigen Deeg in Groningen is ook niet weg van de hype – en dat is nog een understatement. "Wij doen niet mee aan die flauwekul. Het is een marketingstunt voor bakkers. Wij zijn trots op onze eigen, met de hand gemaakte croissant", zegt bakker Wietse. Hij zegt zelf nog geen crompouce te hebben geprobeerd. "En ik ben ook niet van plan om mij daaraan te wagen."

Van
Lees ook:
Van crompouce tot frikanpouce: waarom iedereen een eigen 'tompouce' bedenkt

Maar die hype van de crompouce: is dat nu normaal? Of is het deze keer wel heel extreem? En hoe komt dat dan? Volgens foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan komt zo'n hype met voedingsmiddelen wel vaker voor. Ze moet denken aan andere korte trends, zoals de cronut. Dat is een combinatie van een croissant en een donut, bedacht door een bakker in New York. In Nederland was het gebakje even populair, maar verdween de hype ook weer snel. "Je hebt de cronut in Nederland even gezien, maar er waren te veel slechte uitvoeringen van."

Comfortfood

Ammerlaan denkt dat de crompouce een langer leven gegeven is. Van een echt korte hype kun je dus niet spreken. Dat komt vooral doordat het allebei echt guilty pleasures zijn, zegt de foodtrendwatcher. "Een croissant hoort bijvoorbeeld echt bij de zondagochtend. Ook heb je de ellende niet van een normale tompouce met het harde bladerdeeg."

Ze ziet de crompouce dan ook niet zo snel meer uit Nederland verdwijnen. "Ik denk dat het iets is dat wel blijft. De croissant is al heel lang internationaal een trend. En de tompouce is echt onze nationale trots. Dat past heel mooi bij elkaar."

Puristen zijn het daar niet mee eens. "Die zeggen: je hebt of een lekkere croissant, of een goede tompouce. Maar gezien de populariteit zie je dat heel veel andere mensen daar anders over denken."

Perfecte combinatie

"Het is een perfecte combinatie", zegt banketbakker Christiaan Kwakman van bakkerij Kwakman (vijf vestigingen in Bussum, Naarden en Amsterdam). Ook hij kon niet aan de hype ontkomen en is sinds vorige week begonnen met het maken van de crompouce.

Kwakman maakt er 200 op een dag en 400 in het weekend. Het maken van zoveel crompouces is best intensief, legt hij uit. "Je croissants moeten gebakken worden, een voor een worden gedipt in fondant, worden opengesneden en allemaal worden gevuld met room."

Speciaal gevoel

Kwakman vindt het voor nu even leuk om te doen, maar zou niet elke dag crompouces willen maken. Bij bakkerij Kwakman hebben ze al besloten de crompouces niet meer voor doordeweeks te maken, maar alleen voor het weekend. "Dan houd je een beetje dat speciale gevoel." 

Maar bij de Franse bakker in Groningen ga je ze nooit vinden. Van de hype hebben ze qua verkoop overigens geen last. Integendeel: de laatste weken verkoopt de bakkerij zelfs meer croissants. "Ze gaan nog sneller over de toonbank dan normaal. Onze croissants zijn gewoon goed zonder dat soort poespas."

Meedoen aan het RTL Nieuwspanel?

Van kabinet tot koningshuis, van geld tot gezondheid: in het RTL Nieuwspanel kun jij meepraten over welke kant Nederland op moet. Laat je stem horen! Aanmelden kan hier.