Ga naar de inhoud
YouTube-hit

600.000 mensen krijgen geen genoeg van de renovatievideo's van Martijn in de Italiaanse Alpen

Martijn Doolaard Beeld © Privéfoto

Twee jaar geleden kocht de toen 37-jarige Martijn Doolaard twee stenen huisjes in de Italiaanse Alpen. Behoorlijk vervallen en afgelegen, vormden de huisjes het begin van een groot project: de stenen gebouwen volledig renoveren en dat in documentaire-stijl vastleggen. Inmiddels kijken zo'n 600.000 mensen wekelijks naar de rustgevende video's. "Mensen leven echt mee."

Hij woonde in Amsterdam, werkte als grafisch vormgever achter een bureau en wilde heel graag meer verbonden worden met de natuur. Die wens vervulde Martijn in eerste instantie door de hele wereld over te fietsen, van Amsterdam naar Hongkong en van Vancouver naar Patagonië. Zijn reizen documenteerde hij in een boek en met foto's. "Toen dacht ik: what's next?", vertelt hij aan RTL Nieuws.

Eén ding was zeker: hij was klaar met wonen in de stad en verlangde naar een groot project. En dat project kwam er, in de vorm van twee stenen huisjes in de Italiaanse Alpen, die hij voor 21.000 euro op de kop tikte.

Twee jaar in een tent

Mocht je denken dat Martijn een luxeleventje in de Italiaanse Alpen heeft, realiseer je dan dat hij al twee jaar in een tent slaapt. Een grote, goed uitgeruste tent, maar wel een tent. Hij hoopt over twee maanden in een van de huisjes te kunnen intrekken, maar 'er moet heel veel aan gewerkt worden'.

Toch is Martijn heel tevreden met hoe hij nu leeft. Hij heeft een heel kamp opgezet, met een 'outdoor-keuken' en een plek waar hij kan douchen. "Het uitzicht is fantastisch", vertelt hij. "Je bent gewoon één met de natuur, meer verbonden. Als ik nu mijn tent uitkom, zie ik elke ochtend verandering." Nu oktober is aangebroken, veranderen bijvoorbeeld de blaadjes van kleur.

Laag tempo

De renovatie van de huisjes legt Martijn op een rustgevende, filmische wijze vast. "Aan de ene kant is het de renovatie van de huisjes, aan de andere kant is het veel meer dan dat. Het is ook tuinieren en buiten allerlei dingen doen", legt hij uit. In de video's gaat alles op een laag, realistisch tempo.

Wat de video's zo'n succes maakt, met 600.000 volgers? "Ik lees dat het een rustgevende werking op mensen heeft, omdat het traag is. Je komt echt in de natuur, zonder muziek eronder. Het is heel grounding, een stukje afleiding." Zijn video's komen wekelijks op een vast moment online, waardoor mensen 'er echt in zitten'. "Het is op zondagavond voor veel mensen vaste prik om te kijken."

Een verleden met verbouwen had Martijn niet, maar hij houdt van dingen creëren en is graag met zijn handen bezig. "Ik moet regelmatig mijn telefoon pakken om dingen op Google te zoeken", vertelt hij. "Dat is fantastisch aan deze tijd: alles staat online. Je kan jezelf gewoon onderwijzen als je die discipline hebt."

Soms krijgt Martijn ook hulp van anderen. "Er zijn klussen die je echt niet alleen kan doen", vertelt hij. "Bijvoorbeeld het leggen van nieuwe balken op het dak, dat kan niet in je eentje." Gelukkig heeft hij dankzij zijn grote volgersaantal altijd hulpaanbod. "Ik krijg bijna dagelijks mails van mensen met de vraag of ze mogen langskomen. Zelfs in hartje winter en als er sneeuwstormen zijn, zijn er mensen die er zin in hebben."

Top van de heuvel

Toen Martijn net begon in de Alpen, was het internet nog niet zo best. Dan moest hij naar de top van de heuvel lopen om gebruik te kunnen maken van het bereik uit het dal. Inmiddels is daaraan gewerkt en heeft hij 'sneller internet dan in Amsterdam'. "Dat is ook wel nodig voor die video's."

Het leuke van de video's vindt hij de community die hij ermee heeft opgebouwd. "Mensen schrijven soms echt hele verhalen op naar aanleiding van een video. Ze reageren dan ergens op, of halen herinneringen op van vroeger. Dat is heel leuk om te lezen", vertelt hij. "Als ik het niet zou filmen, zou het alleen voor mezelf blijven. Om het te delen met een community is waardevol."

De meest recente aflevering, nummer 86, zie je hier:

RTL Nieuws aanmelden nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update