Wie de afgelopen dagen bij Albert Heijn is geweest, zal het herkennen. Volwassenen, soms met ongeduldige kinderen, die wanhopig op zoek zijn naar de laatste Disney-plaatjes om het Magische Kookboek vol te krijgen. De actie is afgelopen, maar sommige (zeldzame) plaatjes zijn nog zeer gewild. "Je wil dat boek nu toch vol hebben."
100 jaar Disney
In het kader van het 100-jarig bestaan van Disney heeft AH diverse acties, waaronder een plaatjesboek met recepten, geïnspireerd door Disneyfilms. Voor elke uitgegeven 10 euro kregen klanten van 11 september tot eergisteren vier plaatjes met Disney-helden. In totaal heb je 100 verschillende plaatjes nodig om het Het Magische Kookboek (dat je apart voor 1,99 euro kon kopen) vol te krijgen.
In een AH-filiaal in Hilversum verdringen mensen zich rond een tafel waarop honderden plaatjes liggen. Van Donald Duck tot Mulan en van Sneeuwwitje tot Winnie de Poeh. "Ik moet nummer 10 nog", zegt een vader met naast zich zijn dochtertje. "Ik ook", antwoordt een vrouw. Het meisje achter de balie helpt hen graag zoeken. "Ik heb hier nog Elsa, die zocht u toch?" De baliemedewerker heeft er zowat een dagtaak aan.
"Nummer 10 is erg gewild, daar staat Finding Nemo op", vertelt ze. Ook nummer 27 en 90 worden vaak gezocht." Andere nummers zijn er in overvloed, weet ze. "Ik heb een stapel met wel 200 keer plaatje 1."
Aangeboden op Marktplaats
De vader en dochter druipen zonder succes af. "Volgens mij hebben ze expres sommige plaatjes maar in een kleine oplage verspreid. Dan moet je toch terugkomen. Je wil dat boek toch vol hebben." Ze zijn niet de enigen die nog plaatjes missen. Op verkoopsite Marktplaats en buurtapp Nextdoor worden dezelfde 'unieke' nummers aangeboden (bieden maar!) én vooral gevraagd.
Volgens marketing- en retaildeskundige Paul Moers denkt Albert Heijn altijd heel goed na over dit soort acties. Het zou hem dan ook niets verbazen als sommige plaatjes minder voorkomen dan andere. "Anders heb je dat boek ook zo vol, dat maakt het toch minder leuk."
Trouwe klanten
Moers zegt dat zo'n samenwerking met Disney 'ontzettend slim' is. "Disney is heel populair, dus die plaatjes wil je wel sparen." Het zorgt ervoor dat mensen terug blijven komen. "Klanten blijven trouw aan je. En dat is voor supermarkten van groot belang."
Hij geeft aan dat kinderen ook een enorme druk op ouders uitoefenen, die willen dat boek vol hebben. Voor wanhopige ouders zit er niets anders op dan te bieden op Marktplaats. "Ik wil er best wat voor betalen hoor", zegt de vrouw terwijl ze nog altijd in de dozen graait op zoek naar nummer 90. "Misschien kan Albert Heijn de plaatjes online verkopen", suggereert ze.
Albert Heijn laat weten dat sommige plaatjes 'inderdaad iets zeldzamer zijn'. Maar, zegt een woordvoerder: "Daar zit niet een heel plan achter, en er zitten geen regionale verschillen in. Als je samen met vrienden en familieleden spaart, is het goed mogelijk om aan 100 stickers te komen."
Ruilmiddagen
Er zijn veel winkels die ruilmiddagen organiseren en ook in Facebookgroepen wordt uitgebreid geruild, zegt de woordvoerder. "We vinden het heel mooi om te zien hoe de campagne leeft onder onze klanten. We horen van veel mensen dat ze hun boek vol hebben kunnen krijgen, mede dankzij meesparende familieleden en de ruilmiddagen."

Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.