Ga naar de inhoud
Verkeerde prijs gemeld

Consumentenbond: prijzen bij de kassa nog steeds geregeld hoger dan bij het schap

Een medewerker van Albert Heijn, onderdeel van supermarktconcern Ahold Delhaize. Beeld © ANP

Albert Heijn komt gemaakte afspraken met de Consumentenbond niet na en zet nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de bon. De bond meldt daarom te onderzoeken of ze juridische stappen gaat ondernemen tegen de supermarkt. Jumbo en Plus gaan volgens de bond bijna niet meer de fout in door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten.

Eind april meldde de Consumentenbond dat voor het derde jaar op rij bleek dat er geregeld verschillen zijn tussen de prijs die bij artikelen in het schap staan en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van een op de zes gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa niet te kloppen. Die fouten zijn in de meeste gevallen in het nadeel van de consument.

Bij Jumbo en Plus wel gelukt

De bond eiste dat de problemen voor 30 juni opgelost zouden zijn. De directies van AH en Jumbo beloofden dat klanten het product dat met een verkeerde prijs op de bon staat gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mysteryshoppers inhuren om de fouten op te sporen, en onjuiste prijsborden weghalen.

Vrouw
Lees ook:
Vrouw vergeet pincode, man betaalt haar boodschappen van 100 euro

Bij Jumbo is dat gelukt, meldt de bond. Ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. "Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles", zegt de bond.

'Oneerlijk'

Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na. Zo weten kassamedewerkers niet van de garantie en wordt het product niet gratis meegegeven wanneer de bon niet klopt.

"Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie", zegt directeur van de bond Sandra Molenaar.

Compensatie

Verder moeten alle drie de supers van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.

De
Lees ook:
De boodschappen blijven waarschijnlijk nog wel een tijdje duur