Op de tweede dag van de regionale openbaarvervoersstaking rijdt de helft van de bussen van vervoerders waarvan medewerkers meedoen aan de staking. Dat blijkt uit een schatting de VWOV, de vertegenwoordiger van de vervoersbedrijven. Maar vakbond FNV ziet dat heel anders.
Het beeld is vrijwel gelijk aan dat van gisteren, ziet de VWOV. Ook vandaag heeft de staking in het noorden van het land minder impact dan in het zuiden.
Ook treinenstaking
Ook bij de regionale treinen wordt gestaakt. De treinen van Arriva in Friesland en Groningen en de treinen van Arriva op de Vechtdallijnen in het oosten rijden ondanks de staking wel, Arriva-treinen in Achterhoek Rivierenland rijden niet.
In Limburg is nog geprobeerd een treindienstregeling te maken. "Helaas is dit in Limburg op zo’n korte termijn niet gelukt", meldt de vervoerder. "De snelbussen tussen Heerlen en Maastricht rijden wel." De schatting is dat een derde van de Arriva-bussen hier rijdt. "Houd gedurende de dag rekening met uitval van bussen."

Hoger loon, lagere werkdruk
Sinds gisteren hebben duizenden buschauffeurs, treinconducteurs en machinisten in het streekvervoer het werk neergelegd. Ze voeren actie voor een hoger loon. Ook willen ze dat er maatregelen worden genomen om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.
Het gaat om personeel van vervoerders als Arriva, Qbuzz en Keolis.

FNV: cijfers kloppen niet
Vakbond FNV is het niet eens met de schatting van de VWOV dat de helft van de streekbussen rijdt op dag twee van de staking. Volgens FNV ligt 75 procent van de dienstregeling stil. "De berichtgeving op de stations klopt niet", zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. "De bedrijven sturen reizigers op pad met het idee dat ze gewoon kunnen reizen, maar dat is gewoon niet waar."
Hij berekent dat er dagelijks 6000 mensen werkzaam zijn in het regionale openbaar vervoer. Volgens Van der Gaag hebben FNV en CNV samen 4500 mensen geregistreerd als staker. "Daarmee kom je dus op 75 procent. Voorzitter van de VWOV Fred Kagie laat weten dat zijn organisatie geen belang heeft om verkeerde cijfers naar buiten te brengen. "Ik weet wat er staakt en ik weet wat er rijdt."