Het streekvervoer is begonnen met een landelijke vijfdaagse staking. De helft van de bussen van vervoerders waar medewerkers meedoen aan de staking rijdt vandaag, schat een woordvoerder van de VWOV, de vertegenwoordiging van vervoersbedrijven.
"Het aantal stakers wisselt per regio." Zo is de impact van de staking in het noorden minder dan in het zuiden.
Ook regionaal treinverkeer
Ook bij regionale treinen wordt gestaakt. Die van Keolis in het oosten van het land rijden daardoor niet, en dat geldt ook voor de treinen van Arriva in de Achterhoek.
De Vechtdallijnen van Arriva rijden wel evenals de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen, van Qbuzz. Ook in Friesland en Groningen wordt de dienstregeling gewoon opgestart, meldde Arriva eerder.
Reizigersorganisatie Rover krijgt signalen dat bussen die wel rijden, soms erg vol zijn en dat niet altijd iedereen mee kan. Al zegt de reizigersvereniging dat het geen overzicht over het hele land heeft. Rover heeft nog niet veel klachten binnen, maar de klachten die binnen zijn gekomen gaan voornamelijk over 'onbetrouwbare of gebrekkige reisinformatie'.
Duizenden leggen werk neer
Duizenden buschauffeurs, treinconducteurs en machinisten in het streekvervoer leggen deze week het werk neer. Het personeel voert actie voor een hoger loon. Ook willen ze dat er maatregelen worden genomen om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.

Het gaat om personeel van vervoerders als Arriva, Qbuzz en Keolis. In totaal zijn de twee cao's waarvoor wordt gestaakt goed voor meer dan 14.000 mensen.
In NS-treinen en in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werkt het personeel gewoon door, want die werknemers hebben eigen cao's. De bussen van de RET in Rotterdam vallen wel onder de cao waarvoor gestaakt wordt, dus de RET waarschuwt dat er bussen kunnen uitvallen.

CNV: actie geslaagd
De vakbond CNV bevestigt dat in de meeste regio's 'minimaal 50 procent van de chauffeurs meedoet aan de staking'. "In veel regio’s gaat het richting 70 tot 90 procent. Wat dat betreft is de actie geslaagd, we hebben in jaren niet zo’n grote staking gezien in het openbaar vervoer", zegt actieleider Evert Jan van de Mheen van CNV Vakmensen.
"Tegelijkertijd blijft het natuurlijk triest dat het zover heeft moeten komen. We realiseren ons dat de staking een enorme impact heeft op veel reizigers", voegt hij daaraan toe.
Niet alle werknemers doen aan de staking mee. "We zien bijvoorbeeld dat uitzendkrachten onder druk worden gezet om tóch te gaan rijden, omdat het gevolgen kan hebben voor hun contract", aldus Van de Mheen.