Ga naar de inhoud
Korte vluchten ontmoedigen

België komt met belasting privévliegtuigen en korte vluchten

Foto ter illustratie. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Nico Garstman

Even een vluchtje boeken voor een korte afstand? De Belgische regering is er geen voorstander van. Met een nieuwe belasting voor privévliegtuigen en korte vluchten wil de regering vervuiling en geluidsoverlast tegengaan.

Vanaf 1 april vervalt de vrijstelling voor privéjets en gaan de mate van vervuiling en de eindbestemming meetellen voor de belasting. De hogere belasting geldt voor vluchten korter dan 500 kilometer. Om een beeld te geven: een vlucht van Amsterdam naar Parijs is ongeveer 400 kilometer.

Korte
Lees ook:
Korte privévluchten voor een tijdwinst van 20 minuten: ook regering doet er aan mee

Oudere, meer vervuilende vliegtuigen krijgen ook te maken met de hogere belasting. Voor luidruchtige vliegtuigen op vliegveld Zaventem gold de belasting al.

In België zijn zakenvluchten goed voor een op de acht vliegbewegingen.

Hoe zit het in Nederland?

In Nederland is men ook niet vies van korte vluchten. Hoewel minder korte vluchten en minder uitstoot van CO2 speerpunten zijn van het Nederlandse kabinet, vloog het regeringsvliegtuig in de eerste acht maanden van 2022 veel vaker dan in voorgaande jaren, bleek in oktober uit onderzoek van RTL Nieuws.

Hoezo
Lees ook:
Hoezo minder vliegen? Ministers pakken vaker het regeringsvliegtuig

In het coalitieakkoord stelt het kabinet vliegen over korte afstanden te willen ontmoedigen. Toch kozen minister-president Rutte en minister Hoekstra steevast voor een vlucht, onder andere korte vluchten naar Parijs of Luxemburg.

Bekijk ook: Aan boord van NAVO-patrouillevliegtuig: 'We laten onszelf hier zien'

03:12
De NAVO heeft de patrouilles rondom het Oekraïense luchtruim flink opgevoerd. Daar spelen de AWACS-radarvliegtuigen een onmisbare rol bij het vroegtijdig signaleren van dreigingen: vanuit de lucht zie je meer dan vanaf de grond.