Ga naar de inhoud
'Zeer schadelijk'

Harde kritiek op Aidsfonds voor campagne met nepverzekeraar

De nepadvertentie

Een ludiek bedoelde reclamecampagne van het Aidsfonds krijgt harde kritiek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De campagne leek van een nieuwe zorgverzekeraar te zijn, die klanten zou selecteren op basis van 'gender, achtergrond en oriëntatie'. Zo kon een lage premie worden aangeboden aan mensen met een laag risicoprofiel.

Bij de Reclame Code Commissie (RCC) zijn zeker tien klachten binnengekomen over de campagne, die dus een stunt bleek van het Aidsfonds. De organisatie wilde op deze manier aandacht vragen voor mensen met hiv, die in sommige landen worden uitgesloten van goede zorg.

'Vertrouwen geschaad'

De reclames van het fictieve 'Selectivia Zorgverzekeringen' waren te horen op de radio en te zien op sociale media en in krantenadvertenties. Toen nog niet duidelijk was dat het Aidsfonds erachter zat, liet de NZa weten een onderzoek te beginnen.

Met de wetenschap van nu noemt de zorgautoriteit het 'zeer schadelijk dat op deze manier het vertrouwen van consumenten wordt geschaad'. De autoriteit zegt daar actie tegen te ondernemen, al kon een woordvoerder nog niet precies vertellen op welke manier.

Aidsfonds
Lees ook:
Aidsfonds slaat alarm: hiv-bestrijding loopt wereldwijd vast door ongelijkheid en discriminatie

"We voelen mee met het belang dat zij nastreven, maar dit is niet de manier", voegt de woordvoerder eraan toe. Ze noemt de gang van zaken 'ontzettend vreemd' en wijst erop dat juist in deze tijd veel mensen zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe zorgverzekering. Dan is betrouwbare informatie volgens haar van groot belang.

De NZa heeft meerdere klachten binnengekregen, zegt de woordvoerder.

Leugens verspreiden

Hoofdredacteur Pieter Klok van de Volkskrant, waarin de advertentie werd afgedrukt, is niet te spreken over de gang van zaken. Klok noemt het 'zorgelijk dat een adverteerder leugens verspreidt om aandacht te trekken'.

Dat de advertentie niet is onderschept 'betreuren we', aldus Klok op de website van zijn krant. Hij noemt het bestrijden van desinformatie 'een van onze belangrijkste taken'.

Op sociale media reageerden sommige mensen zeer verontwaardigd op de campagne, zeker als ze dachten dat Selectivia echt bestond. Anderen hadden al snel door dat de verzekeraar nep is. Zo staat het bedrijf niet geregistreerd in het handelsregister en had Zorgverzekeraars Nederland er nog nooit van gehoord. Voormalig VVD-Kamerlid Arno Rutte rook ook al onraad:

Ook bij de Reclame Code Commissie kan de zaak mogelijk een vervolg krijgen. De commissie, die klachten over misleidende reclames beoordeelt, moet nog beslissen of het tot een zitting zal komen.

Moegestreden

Het Aidsfonds legt in een reactie uit dat het veel moeite kost om de boodschap over te brengen. "Mensen zijn intussen moegestreden van epidemieën en pandemieën. We moeten drie keer zo hard vechten om de aidsbestrijding onder de aandacht te brengen en aids de wereld uit te krijgen."

De organisatie laat weten de campagne daarom op een andere manier te hebben aangepakt. Het fonds zegt ook snel met de NZa in gesprek te gaan.