Ga naar de inhoud
Weg met plastic

Boodschappentas vergeten in de supermarkt? Straks kun je er eentje lenen

Jasper (24) in een zee van Albert Heijn plastictasjes. Beeld © Eigen beeld

Voor veel mensen zal het herkenbaar zijn: bij het afrekenen van je boodschappen kom je erachter dat je je boodschappentas vergeten bent. Dus moet je weer een nieuwe plastic tas kopen waardoor je collectie plastic zakjes alleen nog maar groter wordt. Uitvinder Jasper van 't Wel (24) viel dit ook op en daarom sprak hij Albert Heijn daarop aan in een bericht op zijn LinkedInpagina.

"Het kan niet zo zijn dat iedere keer als ik per ongeluk mijn tas thuis vergeet of spontaan een keer op bezoek kom, ik weer wegloop met een nieuwe tas", schreef Jasper. "Dus nogmaals, Appie, mag ik alsjeblieft mijn tas vol tassen aan je teruggeven? Zo kunnen klanten die ook spontaan bij je langs willen komen mijn tassen hergebruiken."

Volgens Jasper zou dit ook weer voor anderen schelen om niet weer allemaal nieuwe tasjes te kopen die weer verdwijnen in een tas met andere tasjes.

Bestaande maatregelen

Supermarkten hebben de afgelopen jaren al vernieuwingen toegepast om minder gebruik te maken van plastic. Zo is de Albert Heijn in 2021 al begonnen om de gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdelingen in de filialen weg te halen.

Vorkjes,
Lees ook:
Vorkjes, rietjes en wattenstaafjes in de ban: dit moet je weten over het plasticverbod

Daarnaast zijn er milieuvriendelijke herbruikbare boodschappentassen te koop en wordt er sinds dit jaar ook statiegeld geheven op tasjes bij online boodschappen.

Tas gevuld met meerdere tasjes

Maar daarmee los je volgens Jasper het probleem nog niet op. "Het punt is dat ook die tasjes vaak vergeten worden om mee te nemen. Vervolgens kom je dan bij de kassa en wil je liever een goedkoop plastic tasje kopen."

Op die manier blijven mensen maar tasjes kopen en dus krijg je thuis een tas gevuld met meerdere plastic tasjes, zegt Jasper. Dat moet en zou anders kunnen. Aanleiding genoeg voor Jasper om Albert Heijn hierop aan te spreken.

Albert
Lees ook:
Albert Heijn stopt met gratis plastic zakjes bij groente- en fruitafdeling

Hij kreeg veel reacties van andere mensen. Het uiteindelijke doel van zijn actie is dat iedereen zijn of haar eigen herbruikbare tas meeneemt. Maar mensen worden volgens Jasper vaak pas herinnerd aan een boodschappentas, wanneer ze al bij de kassa van een supermarkt zijn.

Daarom stelt hij dat het logischer zou zijn als daar een inleversysteem komt, zodat er ook geen nieuwe plastictasjes gekocht worden én al gekochte plastictasjes weer opnieuw gebruikt kunnen worden.

Samenwerking

Albert Heijn reageerde positief op het bericht van Jasper en zij zijn inmiddels een samenwerking aangegaan met zijn bedrijf, Studio Jawel. Ze gaan samen met Jasper een project starten waar ze zich richten op twee aspecten.

Aan de ene kant willen ze onderzoek doen naar 'triggers' zodat mensen vaker en sneller herinnerd worden aan het meenemen van een eigen tasje. Aan de andere kant willen ze een inleversysteem ontwikkelen om gebruikte plastictasjes in te leveren, in het geval dat mensen het tóch vergeten en er één kunnen lenen, in plaats van een nieuwe te kopen.

Over vier weken beginnen ze met het voortraject, in de buurt van de ontwerpstudio. Het experimenteren zal vier weken duren waarbij ze het eerst lokaal proberen en daarna is het de bedoeling dat het experiment landelijk wordt ingevoerd.

Wegwerpplastic
Lees ook:
Wegwerpplastic vanaf 2024 in de ban op kantoor, festival en in horeca

In een reactie aan RTL Nieuws laat de woordvoerder van Albert Heijn, Anoesjka Aspeslagh, weten dat ze al maatregelen hebben genomen om klanten extra te prikkelen om een eigen tas mee te nemen. De plastic zakjes voor groente en fruit gaan op den duur helemaal in de ban en ook is de prijs van de reguliere plastic boodschappentas verhoogd en die van de herbruikbare shopper tassen verlaagd.

Klanten stimuleren

Ze willen wel de keuze nog steeds blijven bieden om plastic tasjes te kopen, maar tegelijkertijd willen ze ook hun klanten stimuleren om die meerdere keren te gebruiken. "Ongeveer 70 procent van onze klanten neemt al een eigen tas mee bij het boodschappen doen. Dat percentage zien we graag omhoog gaan en daar hebben we de hulp van onze klanten bij nodig."