Ga naar de inhoud
Bereikbaarheid nieuwe wijken

Verlenging Noord/Zuidlijn en sporen in de Randstad: grote infraprojecten bekend

Luchtfoto van Station Noord van de Noord/Zuidlijn. Beeld © ANP / Aerovista Luchtfotografie

De 7,5 miljard euro die het kabinet vrijmaakt voor investeringen in infrastructuur gaan grotendeels naar het spoor (4 miljard euro) en de verbetering van autowegen (2,7 miljard euro). Het grootste gedeelte van dit geld komt terecht in de Randstad en Noord-Brabant. Dat blijkt uit plannen die bewindslieden van Infrastructuur Mark Harbers en Vivianne Heijnen en woonminister Hugo de Jonge naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

Een groot deel van de investeringen is bedoeld voor de infrastructuur rond woonwijken die nog gebouwd moeten worden. De regering is van plan ruim 900.000 nieuwe woningen te bouwen tussen nu en 2030. De meeste daarvan komen in de Randstad. Ongeveer 65 procent van het geld gaat ook naar die regio. De overige 35 procent komt ten goede aan andere regio's.

In Zuid-Holland gaat ruim 1,5 miljard euro naar de verbetering van stations en spoorwegen tussen Leiden en Dordrecht. Langs die route worden tot 2040 ongeveer 77.000 woningen gebouwd. Voor Rotterdam wordt 625 miljoen euro uitgetrokken, daar vooral voor oeververbindingen, zoals bruggen.

Metropoolregio Amsterdam

In Noord-Holland investeert het Rijk in onder meer het Zuidasdok van station Amsterdam Zuid, de ringweg A10 en het sluiten van de metroring in Amsterdam. Zoals vorig jaar al was aangekondigd, wordt de Amsterdamse Noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp.

De metropoolregio Amsterdam kan in zijn eentje al 4,1 miljard euro van het Rijk bijschrijven om te investeren in infrastructuur. Andere partijen, waaronder de gemeente Amsterdam en luchthaven Schiphol, leggen daar nog eens 1,3 miljard euro bij. De regio verwacht dat er tot 2050 ongeveer 270.000 banen bij komen, en dat daardoor meer infrastructuur nodig is. In dat jaar wil de regio er ook 325.000 extra woningen hebben staan.

NS
Lees ook:
NS vreest nog minder treinen door personeelstekort

Het Parool schrijft dat er met de investering 175.000 woningen versneld gebouwd kunnen worden in de regio. Ook komt er in Amsterdam een nieuwe metroverbinding naar de geplande nieuwe wijk Haven-Stad, rondom treinstation Sloterdijk, waar zo'n 72.000 woningen komen. Ook kan de ondertunneling van de ringweg A10 onder treinstation Amsterdam Zuid nu verder afgemaakt worden, wat ruimte maakt voor meer sporen.

Groeiend aantal reizigers

In Noord-Brabant gaat ruim 800 miljoen euro naar de regio Brainport Eindhoven, waar veel technologische bedrijven gevestigd zijn, zoals ASML, een wereldwijd grote en sterk groeiende speler op de markt voor computerchips. In Eindhoven moet een zogeheten 'multimodale knoop' komen met 'genoeg ruimte voor het groeiende aantal reizigers met bus, fiets en trein'.

Verder buiten de Randstad wordt ook geïnvesteerd: voor een betere spoorverbinding tussen Enschede en Münster wordt 30 miljoen euro uitgetrokken. Naar de RegioExpres in Gelderland gaat 150 miljoen euro. Daardoor wordt de reistijd tussen Winterswijk en Arnhem met dertien minuten verkort. Overstappers naar de Randstad kunnen 26 minuten korter onderweg zijn.

Veertien
Lees ook:
Veertien infraprojecten vertraagd vanwege tekort stikstofexperts

Tunnels en bruggen voor fietsers

In de plannen staat nog niet hoe het verdergaat met de Lelylijn. Afgesproken was al dat er 3 miljard euro naartoe gaat, maar wanneer de lijn er moet komen is nog niet bekend. De Lelylijn moet Groningen en Lelystad gaan verbinden, met stations in Drachten, Heerenveen en Emmeloord.

Ook trekt het kabinet meer geld uit voor fietsinfrastructuur. Met in totaal 780 miljoen euro wil de regering doorfietsroutes en fietsenstallingen aanleggen. Ook komen er nieuwe tunnels en bruggen voor fietsers en voetgangers.

Groene mobiliteit

De NS, Schiphol en de KLM reageerden enthousiast op de plannen. NS-topman Wouter Koolmees is verheugd dat het kabinet kiest voor 'groene mobiliteit', zoals de trein en de fiets. "Dat is maar goed ook, want klimaatverandering wacht niet, een miljoen nieuwe woningen wachten niet en ook de verwachte groei van treinreizigers in de toekomst vraagt nu om actie."

Schiphol vindt het besluit zoveel geld te investeren in infrastructuur 'historisch'. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp 'zorgt voor ruimte in de Schipholtunnel'. "Deze ruimte kan vervolgens worden benut door zowel nationale als internationale treinen", aldus CFO Robert Carsouw.

"Met dit initiatief wordt de luchthaven veel beter en duurzamer ontsloten met het openbaar vervoer", zegt een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij KLM.

Gesteggel
Lees ook:
Gesteggel over strop van 1,2 miljard extra risico voor Zuidasdok