Ga naar de inhoud
Veel verkeersdoden

Scootmobiel is gevaar op de weg, vindt gebruiker Patricia: 'Doodeng'

Links: een oudere man in een scootmobiel. Rechts: Patricia. Beeld © ANP/Eigen foto

Met een scootmobiel gebeuren meer ongelukken dan met andere vervoersmiddelen, blijkt uit recente cijfers. Patricia (63) uit Ede is een gebruiker van een scootmobiel, maar dat valt flink tegen. Ze heeft twee keer bijna een ongeluk gehad, omdat ze moeite had met de besturing van het voertuig.

Patricia rijdt sinds maart op een scootmobiel. Een jaar geleden kreeg ze een herseninfarct, waardoor ze niet langer auto kon rijden. Maar het rijden op een scootmobiel gaat nog niet erg goed. "Ik vind het doodeng."

Gas of rem?

Ze heeft vooral moeite met de besturing van het voertuig. "Normaal als je fietst, knijp je in je rem om te remmen. Maar bij een scootmobiel geef je dan juist gas."

Patricia zegt dat ze twee keer op het nippertje een fietser en auto kon ontwijken. "Ik kwam een keer een rustige straat uit, toen ik met grote vaart een auto aan zag komen. In een schrikreactie wilde ik bijna in mijn handvatten knijpen. Ik had dus bijna onder de auto gelegen."

Scootmobiel
Lees ook:
Scootmobiel gevaarlijkste vervoermiddel, maar cursus niet verplicht

Uit cijfers die minister Mark Habers (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer stuurde, blijkt dat de scootmobiel en andere gehandicaptenvoertuigen de gevaarlijkste vervoermiddelen zijn in het verkeer. Gebruikers lopen veel meer risico op een dodelijk ongeluk dat bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.

Verkeersdoden

In 2019 vielen er 42 verkeersdoden met een scootmobiel. In 2020 waren dat er 34 en in 2021 waren er 32 dodelijke ongelukken met scootmobielen. Ook is het aantal scootmobielrijders volgens Harbers toegenomen in de afgelopen 20 jaar. "En daarmee ook het aantal ongelukken", zegt woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) Rob Stomphorst. "We worden allemaal ouder en willen zoveel mogelijk eropuit kunnen."

Maar dat de scootmobiel het gevaarlijkste vervoermiddel is, komt niet alleen door het toegenomen aantal gebruikers. Uit onderzoek van SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) bleek in 2018 al dat de nodige punten kunnen worden verbeterd, op gebied van het voertuig, de wegomgeving (kruispunten, stoepranden et cetera) en de rijder. 

Gassen en remmen

Patricia noemde al de verwarring tussen gas geven en remmen. "Het gas geven met een scootmobiel lijkt erg op het inknijpen van de handrem van een fiets", zegt woordvoerder Patrick Rugebregt van SWOV. Niet handig, en dus zelfs gevaarlijk.

Ook Stomphorst van de VVN beaamt dit. "Soms schrikken mensen bijvoorbeeld van een auto en knijpen ze van schrik in de handvatten. Dat verergert de situatie. Dan schieten ze dus de weg af, zo de sloot in." De organisatie pleit daarom ook voor een scootmobiel die dit niet heeft.

Gehandicapte
Lees ook:
Gehandicapte Robin belandt op straat, dreigt scootmobiel kwijt te raken

Daarnaast is de stabiliteit van de scootmobiel een probleem. "Een scootmobiel met vier wielen is het stabielst. Maar veel mensen gaan voor de scootmobiel met drie wielen omdat die het goedkoopst is", zegt Stamphorst.

Ook vallen scootmobielen niet altijd op. "Wij worden vaak niet gezien omdat we lager zitten dan een fiets of scooter", reageert Desiree op onze Facebookpost. "Er wordt te weinig rekening gehouden met scootmobielgebruikers."

Onoverzichtelijke kruispunten

Maar het kan de scootmobielgebruiker soms ook wat comfortabeler worden gemaakt. Zo zijn onoverzichtelijke kruispunten en stoepranden die niet schuin zijn afgevlakt een doorn in het oog. "Het laatste kan ervoor zorgen dat scootmobielgebruikers omvallen als ze tegen de stoeprand aanbotsen", zegt het SWOV. 

Zo zijn er verschillende oplossingen te bedenken voor de scootmobielrijder. Sommige buiten hun macht, sommige niet. Een training bijvoorbeeld kan de scootmobielrijder helpen om beter met een scootmobiel om te gaan, zoals de opfriscursus bij VVN, die bestaat uit een theoretisch en een praktijkdeel.

Alleen zo'n cursus zit niet automatisch inbegrepen bij de aankoop van zo'n scootmobiel, iets wat de VVN graag anders ziet. "Sommige leveranciers kiezen puur en alleen voor de verkoop van een scootmobiel. Anderen zijn meer maatschappelijk betrokken en bieden de cursus wel aan."

Cursus verplicht

Ondanks de nieuwe cijfers wil minister Harbers scootmobielrijders niet verplichten een cursus te volgen voordat ze er gebruik van gaan maken. Ook de VVN vindt niet dat zo'n cursus verplicht moet worden. "Dat wekt aversie op. Wij proberen via trainingen ervoor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk veilig mobiel blijven. Maar we zijn geen administratief kantoor."