Gemiste vluchten

Ook komende dagen vermoedelijk lange rijen 'tot buiten' op Schiphol

22 september 2022 12:11 Aangepast: 22 september 2022 12:14
Ook afgelopen weekend was het weer erg druk op Schiphol Beeld © ANP / Ramon van Flymen

De drukte op Schiphol is voorlopig nog niet voorbij. Reizigers kunnen de komende dagen weer extreem lange rijen verwachten.

Dat komt omdat de beperkingen die Schiphol luchtvaartmaatschappijen heeft opgelegd waarschijnlijk nog niet goed genoeg kunnen worden nageleefd.

Uren wachten

Slotcoördinator Airport Coordination Netherlands  (ACNL) rekent daarom op drukte zoals vorige week maandag. Toen stonden er door tekorten aan beveiligers lange rijen en misten reizigers hun vlucht omdat zij uren moesten wachten.

ACNL verwacht dat de maatregelen pas in de loop van volgende week effect gaan hebben. "Op zo'n korte termijn is het lastig om de capaciteit terug te brengen. De komende dagen moeten overbrugd worden. Het is reëel dat er de komende dagen weer lange wachtrijen tot buiten staan", zegt directeur Hugo Thomassen.  Ook BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, zei de komende dagen veel drukte te verwachten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Weer vluchten geschrapt op Schiphol, Sunweb vreest voor herfstvakantie

Voldoen aan inkrimping

ACNL heeft deze week aan 45 maatschappijen laten weten met hoeveel zij iedere dag hun aantallen vertrekkende reizigers moeten terugbrengen. Zij kijken hoe ze dat gaan oplossen en stemmen dat vervolgens af met de slotcoördinator en communiceren dit daarna met reizigers. Thomassen kreeg al van ongeveer tien maatschappijen antwoord, 'wat best snel is'.

Volgens hem treffen maatschappijen maatregelen 'uit een breed palet' om aan de inkrimping te voldoen, zoals vluchten schrappen of de ticketverkoop beperken. "We hoorden vanuit maatschappijen teleurstelling dat ze weer hun capaciteit moeten verlagen, maar er kwamen ook vrij snel concrete voorstellen naar ons toe. Er leeft wel een besef van realiteit." Thomassen denkt snel te kunnen instemmen met de plannen van de maatschappijen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Opstootjes, lange rijen en gemiste vluchten: chaos op Schiphol duurt voort

Passagiersstroom aanpakken

Vanwege de drukte en personeelskrapte stelde Schiphol maatschappijen vorige week de vraag om het aantal dagelijks vertrekkende passagiers tot minstens eind oktober met gemiddeld 18 procent omlaag te brengen. Dat bleek nodig omdat er minder beveiligers beschikbaar zijn dan gepland.

Schiphol erkent dat het vooral de komende dagen een opgave zal zijn om de drukte aan te kunnen. De luchthaven heeft er bij maatschappijen op aangedrongen om als eerste de passagiersstroom op korte termijn aan te pakken, omdat er onvoldoende personeel is. Reizigers moeten rekening houden met wachtrijen. 

Schiphol adviseert reizigers op tijd te komen, maar niet eerder dan 4 uur voordat een vlucht vertrekt. De drukte is vandaag volgens een woordvoerder van Schiphol beheersbaar. Reizigers hoeven niet buiten in de rij te staan. De gemiddelde wachttijd is volgens de zegsman een uur.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Welk schoeisel is Schiphol-proof? 'Kies voor veters en demping'

Meldpunt gemiste vluchten

De eerste week dat het meldpunt gemiste vluchten van de Consumentenbond weer open is, heeft 140 meldingen opgeleverd. Het gaat om reizigers die door de lange rijen op Schiphol hun vlucht hadden gemist op verschillende dagen in september. Het meldpunt werd vanwege de zomerdrukte eerder ingesteld, maar werd na de zomerpiek gesloten.

De luchthaven bood passagiers die tussen 23 april en 12 augustus de dupe waren geworden van de grote drukte de mogelijkheid om de kosten op Schiphol te verhalen. De Consumentenbond wil dat die regeling nu wordt uitgebreid. Daarover is al een gesprek geweest met de luchthaven. Volgende week wordt naar verwachting meer duidelijk.

"Toen wij met Schiphol afspraken maakten over de huidige compensatieregeling, beloofde de luchthaven dat extreme drukte niet meer voor zou komen", verduidelijkt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Wij kondigden toen aan een vinger aan de pols te houden. Nu staan er toch regelmatig weer lange wachtrijen op Schiphol. Wij krijgen signalen van reizigers die hierdoor hun vlucht missen. Ook deze mensen hebben recht op compensatie."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Bagagepersoneel Schiphol doet al jaren te zwaar werk, controle ontbreekt'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore