Verkoper reageert niet

Door een kommafout op Marktplaats is Willy 1300 euro kwijt: 'Je staat machteloos'

20 september 2022 12:30 Aangepast: 20 september 2022 16:35
Dochter Ellen met haar moeder Willy, die voor 1300 euro het schip inging. Beeld © Eigen foto

De 82-jarige Willy Janssen kocht een leuk hoedje op Marktplaats, maar plaatste de komma in het over te boeken bedrag op de verkeerde plek. Met alle gevolgen van dien. De verkoper weigert het geld terug te storten en dus is Willy ruim 1300 euro kwijt. "Onverteerbaar, je staat echt machteloos", zegt dochter Ellen Kiers.

Haar moeder is nog altijd erg ontdaan van de situatie en dus vertelt dochter Ellen uit Amsterdam het verhaal over de pijnlijke boeking. "Mijn moeder scharrelt wel vaker op Marktplaats rond. Ze woont alleen en heeft het niet breed, dus ze moet op de kleintjes letten."

Komma-fout

De 82-jarige vrouw stuitte in juli op een leuk hoedje met een bloem van verkoper 'C' en besloot het te kopen. Maar in plaats van 13,25 euro maakte Willy per ongeluk 1325 euro over. "Een stomme fout, ze had gewoon die komma niet goed gezien. Maar zoiets kan natuurlijk gebeuren", zegt dochter Ellen.

Haar moeder kwam er al vrij snel achter dat het verkeerd was gegaan. "Ze zag dat ze opeens bijna geen geld meer op haar rekening had staan en was erg geschrokken." 

De Ermelose legde meteen contact met 'C' maar die was van de aardbodem verdwenen. "We hebben van alles geprobeerd, op vriendelijke toon. Maar niets werkte. Haar Marktplaatsaccount is ook weg."

De advertentie van het hoedje. De advertentie van het hoedje.

Dochter Ellen zocht vervolgens contact met Marktplaats: "Maar we hebben nog altijd niets gehoord."

Een woordvoerder van Marktplaats zegt tegen RTL Nieuws de zaak te betreuren. "Gelukkig komt deze situatie maar weinig voor, toch is iedere situatie er één te veel."

De woordvoerder adviseert om betalingen via het platform te doen of via de speciale functie Kopersbescherming. "Deze functies moeten ondermeer dit soort situaties voorkomen. Helaas hebben wij geen inzicht in betalingen die buiten ons platform om gebeuren."

'Onverteerbaar'

Ook belde Ellen de ING-bank. "De bank heeft ons in augustus gegevens van de vrouw gegeven en haar een brief gestuurd met het verzoek het geld terug te vorderen. Maar allemaal zonder resultaat." Voor de deur gaan staan bij de vrouw, ziet Ellen niet zitten. "Ik durf dat ook niet zomaar. Je weet ook niet wat voor soort type mens het is."

Ze noemt het onverteerbaar wat er is gebeurd. "Mijn moeder is alleen en moet rondkomen van een klein pensioentje. Ik vind het heel verdrietig dat dit haar is overkomen." Ellen overweegt nu een advocaat in de armen te nemen.

Een woordvoerder van de bank laat desgevraagd weten: "Hoe vervelend ook, het is een geldige transactie en daardoor kunnen wij niet veel doen voor mevrouw."

Maar als duidelijk is dat er iets mis is gegaan vanwege bijvoorbeeld een kommafout kan de bank de gegevens van de tegenpartij vrijgegeven. "Dat hebben wij dus na een bepaalde tijd ook gedaan. De klant kan dan bijvoorbeeld de politie inschakelen of bijvoorbeeld een advocaat."

Schaamte

Hoe vaak dit gebeurt houdt de bank niet precies bij. "Ongetwijfeld gebeurt dit vaker, maar lang niet iedereen zal zich melden. Ook uit schaamte", zegt de ING-woordvoerder.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vijf jaar celstraf voor Marktplaats-crimineel die ruim 3 ton stal

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore