Ga naar de inhoud
Problemen vooruitgeschoven

Energiebedrijven waarschuwen: klanten passen hun maandbedrag niet aan

Foto ter illustratie. Beeld © ANP

Energiebedrijven maken zich zorgen om klanten die mogelijk in geldproblemen komen, doordat hun maandbedrag niet hoog genoeg is. Ze schuiven daarmee geldproblemen voor zich uit.

Door de hoge energieprijzen is het maandelijkse voorschot dat veel klanten betalen voor de energierekening nu al te laag.

Volgens Vattenfall gaat het vaak om tientjes, maar bij zo'n tien procent gaat het om honderden euro's. Bij de eindafrekening moeten zij daarom straks flink bijbetalen. Vattenfall maakt zich daar flinke zorgen over.

Energiebedrijven
Lees ook:
Energiebedrijven zien aantal klanten met betaalproblemen groeien

Onder meer Vattenfall, Eneco en United Consumers zien dat klanten hun maandbedrag niet altijd voldoende aanpassen. Bij Vattenfall gaat het om zo'n 10 procent van de klanten die 200 euro per maand te weinig betalen.

'Waarschuwen al langer'

Eneco herkent ook het beeld van klanten die in de problemen raken door een te laag voorschot. "Wij waarschuwen hier al langer voor", zegt het bedrijf tegen RTL Nieuws.

United Consumers zegt dat klanten verschillend omgaan met het voorschot. Het bedrijf doet een voorstel, waar de meeste mensen mee akkoord gaan. Zij kunnen in de app of op de site zien wat ze uiteindelijk moeten betalen.

Op het verbruik letten

Een van de mensen die het maandbedrag heeft verlaagd, is Patrick. Hij kreeg een voorstel voor een maandbedrag van 630 euro. Dat heeft hij verlaagd naar het minimum van 500 euro. "We kijken nu extra naar ons verbruik. Ik krijg iedere maand een overzicht en kijk of we er met die 500 uitkomen."

Patrick heeft een groot gezin, met vijf kinderen. Ondanks dat hij 'wel goed verdient', moet hij met de hoge prijzen toch opletten.

"Een kleine groep wil het maandbedrag zo laag mogelijk houden en betaalt later bij", zegt oprichter Paul van Selms. "Een deel kan dat betalen, maar een deel ook niet."

Volgens Van Selms zijn er ook klanten die juist voor een extra hoog tarief kiezen, zodat ze er zeker van zijn dat ze aan het eind van de rit geld terugkrijgen.

Na afloop van contract

Eerder deze week waarschuwden het Nibud en de Nederlandse Vereniging voor Schuldhulpverlening (NVVK) ook al voor problemen. 800.000 huishoudens betalen naar schatting te weinig. 

Het probleem met energierekeningen sluimert en wordt als een olievlek langzaam groter. Het wordt namelijk pas écht een probleem als het contract eindigt en je maandbedrag te laag was. 

Olievlek
Lees ook:
Olievlek van geldproblemen: 'Als energiecontract eindigt, komt de afrekening'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore