Lange wachtrijen

Schiphol gaat reizigers compenseren voor gemiste vluchten

11 augustus 2022 21:32 Aangepast: 12 augustus 2022 16:24
Drukte op de Amsterdamse luchthaven Schiphol. Beeld © Owen O'Brien

Schiphol gaat reizigers die gedupeerd zijn door de lange wachtrijen op het vliegveld compenseren. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

Schiphol gaat de kosten vergoeden van reizigers die tussen 23 april en 11 augustus op tijd op de luchthaven waren, maar hun vlucht misten door de lange wachtrijen bij de security check. 

Miniatuurvoorbeeld
Update:

Ook Eindhoven Airport compenseert reizigers die vlucht misten

Al de hele zomer wordt het vliegveld geteisterd door enorme wachttijden op drukke dagen, die zorgen voor enorme stress bij reizigers die dreigen hun vlucht te missen, zelfs als ze zelf ruim op tijd zijn:

Omboeken vlucht

Het gaat dan onder meer over de gemaakte kosten voor het omboeken van een vlucht of een nieuw vliegticket en andere aantoonbare kosten. Ook reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan, worden vergoed.

Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol grijpt in augustus minder drastisch in en verlaagt aantal passagiers met 1000 per dag

Wie aanspraak wil maken op de regeling moet zich zelf melden bij Schiphol. De luchthaven zegt dat er nu al zo'n 1500 claims bij hen liggen. Claimorganisatie Aviclaim schat dat er 'tienduizenden mensen' die in aanmerking komen voor compensatie.

'Ruime regeling'

De Consumentenbond is tevreden met de regeling, die ze als 'ruim' betitelen.  "Mensen zagen hun vakantie in rook opgaan en raakten dan ook nog financieel gedupeerd. En heel lang leek het alsof er voor hen niks mogelijk was. De reisorganisaties zeiden steeds: de vlucht ging gewoon."

Voor wie geldt de regeling?

  • Je hebt een vlucht geboekt die tussen 23 april en 11 augustus 2022 vanaf Schiphol vertrok. Het gaat dus niet om vluchten die geannuleerd werden.
  • Je was op het tijdstip dat je luchtvaartmaatschappij heeft aangegeven, en daarmee dus ruim voor de aangegeven vertrektijd van je vlucht, aanwezig in de terminal.
  • Je hebt je vlucht gemist als gevolg van de uitzonderlijke wachttijd voor de securitycheck.
  • Je hebt door het missen van je vlucht kosten gemaakt die niet door een andere partij worden vergoed.

Wat wordt vergoed?

  • De redelijke kosten voor het omboeken van de oorspronkelijke vlucht, een vervangende vlucht naar de bestemming of de oorspronkelijke vlucht, in het geval de passagier de reis niet meer heeft kunnen maken.
  • De redelijke kosten van verblijf, maaltijden en/of verfrissingen op of nabij de luchthaven vanwege het moment van vertrek van de vervangende vlucht
  • De redelijke kosten van vervoer als de passagier opnieuw naar Schiphol of naar een andere luchthaven heeft moeten reizen om alsnog naar de bestemming te vliegen.
  • De redelijke kosten van alternatief vervoer, als de passagier ervoor heeft gekozen om op andere wijze naar de oorspronkelijke bestemming te reizen.
  • Uitgaven op de plaats van bestemming die hun doel hebben gemist doordat de passagier door het missen van zijn vlucht niet of later op zijn bestemming is aangekomen. Te denken valt aan gemaakte kosten voor gereserveerde maar niet meer te annuleren diensten, zoals voor accommodatie op de bestemming, vervoer op de plaats van bestemming en  activiteiten (excursies, voorstellingen etc.);
  • Uitgaven op de plaats van bestemming die het gevolg zijn van de vertraagde aankomst op de bestemming

Bron: Schiphol

Schiphol zegt eventuele andere gevolgschade niet te vergoeden, net als kosten die al door anderen worden vergoed of die voorkomen hadden kunnen worden.

Zelf afhandelen

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop.

De regeling loopt nu tot en met 11 augustus. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. De luchthaven zelf kon nog niet direct inhoudelijk reageren. Ook de geschatte kosten van de afspraken voor Schiphol zijn daardoor niet direct duidelijk.  

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore