Slechte communicatie

ANWB kan groot aantal pechgevallen in Europa niet bijbenen: 'Zo frustrerend'

07 augustus 2022 21:39 Aangepast: 07 augustus 2022 21:42
De ANWB Wegenwacht helpt iemand met pech in Zuid-Frankrijk. Beeld © ANWB

Nederlandse vakantiegangers staan deze zomer een stuk vaker dan in andere jaren met pech langs de kant van de weg. Maar door allerlei problemen heeft de ANWB een achterstand opgelopen bij reparaties. "Wat me nog de meeste spanning geeft, is het gebrek aan informatie", zegt Mieke die strandde in Frankrijk.

Mieke van Gansewinkel is met haar twee dochters onderweg naar Lissabon. Honderd kilometer voor de eerste tussenstop, een camping  in Zuid-Frankrijk, begonnen allerlei lichtjes op het dashboard te branden. "De volgende ochtend werd de auto opgehaald. Hij zou binnen 48 uur gerepareerd moeten zijn."

Gebrek aan informatie

Toen begon het lange wachten. Mocht de auto niet op tijd klaar zijn, dan zou ze een vervangende auto moeten krijgen. "Althans, dat is het ideale plaatje dat geschetst wordt", zegt ze tegen RTL Nieuws. "Maar dat liep dus even anders."

Ze ging met haar dochters en alle spullen naar een hotel in de buurt. Maar de volgende dag was de reparatie nog niet klaar. Vervangend vervoer was er ook niet. "Wat me nog het meest dwars zit, is het gebrek aan informatie. Je bent drie, vier dagen aan het proberen contact te krijgen. Je wilt duidelijkheid. Soms hoor je: we bellen u terug. Maar dat doen ze vervolgens niet. Dat geeft veel onrust. Veel spanningen."

Mieke en haar dochters Mieke en haar dochters

Mieke en haar dochters zijn niet de enigen die in zo'n situatie terecht zijn gekomen deze zomer. Directeur Alarmcentrales bij de ANWB Victor Geskes erkent de problemen in gesprek met RTL Nieuws. "Het is aanpoten deze zomer. Het is dertig procent drukker dan in de zomer vóór corona."

De problemen hebben volgens Geskes meer oorzaken. "We mogen weer op vakantie, en dat doen we massaal. Mede door de problemen op de luchthavens kiezen veel mensen voor eigen vervoer." De hitte in het zuiden van Europa speelt daarbij een belangrijke rol, zegt hij. "De motor heeft het zwaarder in de hitte. We zien dat terug: veel meldingen hebben met motorproblemen te maken."

Personeel en reserveonderdelen

Het lukt heel vaak om mensen langs de weg te helpen, maar als dat niet lukt, stapelen de problemen zich snel op. Geskes somt op: in veel Zuid-Europese garages kampt men met een personeelstekort, er is een sterk tekort aan reserveonderdelen, en huurauto's (die de ANWB als vervangende auto wil aanbieden) zijn schaars.

"We kennen voorbeelden van garages waar al twintig auto's staan te wachten, terwijl daar slechts één monteur is. Dan komt de auto van een ANWB-lid er als 21ste bij. We proberen ervoor te zorgen dat ze met voorrang geholpen worden, maar je kunt je voorstellen dat reparatie dan langer duurt dan je verwacht."

Het levert, geeft hij aan, vele 'boze en gefrustreerde telefoontjes op'. "Daar hebben we alle begrip voor. Want autopech, zeker in het buitenland, is gewoon heel, heel vervelend."

Zelf opgelost

Mieke van Gansewinkel was een van die bellers. "Ik begrijp dat ze het druk hebben", zegt ze, "maar waarom wordt er niet gecommuniceerd? Dat is zo frustrerend. Ze gaan ervan uit dat je stil zit en afwacht. Je krijgt gewoon nooit het gevoel dat ze het probleem van je situatie inzien."

Ze loste het probleem uiteindelijk zelf maar op. Ze doet namelijk mee aan het wereldkampioenschap tennis voor 'young seniors' in Lissabon. Dat tennistoernooi wacht niet op haar. "Ik heb een taxibus gehuurd en ben naar Barcelona gereden. Dat was al 800 euro. Daar heb ik weer een andere bus gehuurd voor de komende weken. Daarmee zijn we naar Madrid gereden, en van daar verder naar Lissabon."

Mieke in haar gehuurde bus Mieke in haar gehuurde bus

Een flink bedrag, erkent ze. "Maar het is belangrijk voor me. Ik heb vroeger op hoog niveau tennis gespeeld. Maar nu is er artrose bij mij vastgesteld. Lissabon is mijn laatste toernooi, voordat ik ermee moet stoppen."

Extra wegenwachten

Volgens Victor Geskes heeft de ANWB zich wel zo goed mogelijk voorbereid op een drukke zomer: "Al sinds oktober zijn we druk bezig met het werven van personeel en het aanschaffen van vervangende auto's. Daarnaast hebben we extra wegenwachten in de gebieden waar veel Nederlanders komen, zoals de Ardèche, de Dordogne en de Italiaanse meren."

Toch verwacht hij ook volgende zomer nog problemen: "Met name het gebrek aan personeel zal nog even realiteit blijven. Vooral in het buitenland."

Geskes geeft tot slot nog mee: "Bereid je zelf ook voor, zorg dat je auto in orde is voordat je op pad gaat. En o ja: vergeet niet je reservesleutel mee te nemen. We hadden ook een telefoontje van iemand die de sleutel in de magnetron verstopt had. Maar die deed het niet meer nadat iemand anders die magnetron gebruikte om melk op te warmen."

En Mieke van Gansewinkel, die hoopt haar kapotte auto op de terugweg alsnog op te kunnen halen.

 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ANWB: reis niet op zaterdag in de zomervakantie

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore