Zweten en draaien

Ook geen oog dichtgedaan vannacht?

18 juni 2022 06:33 Aangepast: 18 juni 2022 13:45
(Archieffoto) Beeld © iStock

Jawel, dat was er weer eentje uit het boekje: een heuse plaknacht. Als je vannacht ook zo hebt liggen zweten en draaien: troost je met de gedachte dat je bepaald niet de enige was. En probeer vandaag tussen de bedrijven door nog even een tukkie te doen – het is weekend, dus met een beetje geluk moet dat kunnen. Vertellen wij intussen wat zo'n beroerde nacht met je doet en hoe je jezelf er een volgende keer beter doorheen sleept.

De gevolgen van slecht slapen op je lichaam kunnen groot zijn, legt slaapexpert Els van der Helm uit. "Lichamelijk gezien gaat er veel achteruit. Je bloeddruk wordt hoger en je immuunsysteem functioneert minder goed. Een langere tijd slecht slapen vergroot de kans op dementie, diabetes en hart- en vaatziekten. Maar dat is gelukkig niet al zo na een paar nachten."

Korter lontje

Daarnaast zijn veel psychische stoornissen gelinkt aan slaap, vertelt Van der Helm. "Een depressie of een angststoornis begint vaak met slaapklachten. Door te weinig slaap worden mensen minder positief en ervaren ze meer stress. Ze krijgen een korter lontje en verliezen sneller hun geduld."

Mensen nemen ook meer risico, zegt Van der Helm. "Als je vermoeid bent, denk je minder na over de langere termijn." Daarnaast beïnvloedt slaaptekort je productiviteit en je prestaties. "Mensen zijn op hun werk minder productief en sneller afgeleid. Problemen oplossen wordt moeilijker en mensen hebben hun emoties minder onder controle." Andersom geldt dat overigens ook: je kunt de emoties van anderen minder goed lezen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo koel je je slaapkamer af zonder airco

Maar hoe komt het eigenlijk dat we zo slecht slapen als het warm is? Dat heeft te maken met je lichaamstemperatuur, legt Van der Helm uit. "Je lichaamstemperatuur is niet 24 uur lang stabiel. In de avond moet de temperatuur dalen, want dat maakt je slaperig. Met dit warme weer kan je lichaam de hitte erg moeilijk kwijt. Het gevolg is dat je niet slaperig wordt."

Optimale temperatuur

De optimale temperatuur om in te slapen is tussen de 16 en 18 graden. "Dat is heel erg lastig op dit moment, zelfs als je een airco hebt. Omdat je lichaamstemperatuur te hoog is, heb je problemen met inslapen en doorslapen."

Dat hitte uiteindelijk zelfs levensgevaarlijk kan zijn, legt verslaggever Britta Sanders uit in deze video:

Tips

Slaapexpert Hans Hamburger vertelde eerder tegen RTL Nieuws wat je moet doen (en wat juist niet) als je een beetje goed wilt slapen. Een aantal van zijn tips:

  1. Slaap buiten als het daar koeler is. Nadeel hiervan is wel dat je 's ochtends vroeg wakker wordt van het licht.
  2. Laat alcohol staan: je diepe slaap gaat ermee verloren en je remslaap wordt minder.
  3. Eet geen zware of vette maaltijden.
  4. Rook niet, want nicotine verhoogt de bloeddruk en de hartslag.
  5. Neem geen koude douche: dan vernauwen je bloedvaten en raak je warmte juist moeilijker kwijt. Beter kun je een (lauw)warme douche nemen.
  6. Zet een ventilator aan in je slaapkamer.
  7. Slaap niet naakt of zonder laken, want dan koel je te veel af. Dan word je 's nachts alsnog wakker, maar dan van de kou.
  8. Doe overdag tussendoor eventueel een powernap van 30 minuten. Niet langer, want dan kom je in een diepe slaap en ben je daarna juist vermoeider.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore