Tekort aan personeel

Schiphol verlaagt aantal passagiers in juli met 13.500 per dag

16 juni 2022 19:37 Aangepast: 16 juni 2022 21:40
Reizigers op Schiphol (archiefbeeld). Beeld © ANP

Luchthaven Schiphol gaat van 7 juli tot het eind van die maand vele vluchten per dag schrappen. Gemiddeld kan de luchthaven in juli dagelijks 13.500 passagiers minder laten vertrekken dan nu gepland. Luchtvaartmaatschappij KLM laat in een reactie weten Schiphol verantwoordelijk te houden 'voor de financiële impact'.

De reden voor de maatregel is dat Schiphol onvoldoende beveiligingspersoneel heeft om alle geplande passagiers te kunnen verwerken, vertelde topman Dick Benschop tijdens een persconferentie.

Verdelen over maatschappijen

Het betekent dat luchtvaartmaatschappijen het aantal passagiers moeten verlagen. Dat gebeurt niet alleen door vluchten te schrappen: Schiphol moedigt die maatschappijen aan de vluchten uit te voeren vanaf regionale vliegvelden, zoals Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven.

De beperking in aantallen passagiers zal evenredig worden verdeeld over de vliegmaatschappijen die vanaf Schiphol vliegen. De maatschappijen moeten zelf bepalen of ze minder vluchten uitvoeren, of per vlucht minder passagiers meenemen.

Frustrerend

Op dit moment kan de luchthaven dagelijks zo'n 55.000 tot 65.000 passagiers verwerken. In juli zal het maximum gesteld worden op 67.500. In augustus hoopt de luchthaven er 72.500 aan te kunnen.

"Ik sta hier met een rotgevoel", zei Benschop. "We zullen niet iedereen vanaf Schiphol kunnen laten vertrekken. Dat is frustrerend voor mensen en gezinnen die het betreft. Dit raakt mij ook persoonlijk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Drukte Schiphol gaat in golven, soms ook rustige momenten

Reactie KLM

"KLM onderschrijft de noodzaak om aanvullende maatregelen te nemen. Tegelijkertijd benadrukken we dat het gedwongen reduceren van het aantal lokaal opstappende passagiers zeer ongewenst is en eenmalig en kortstondig moet zijn. Het kan niet zo zijn dat de gebruikers van de luchthaven structureel opdraaien voor de capaciteitsproblemen van Schiphol. Hoewel KLM principieel tegen deze Schipholmaatregel is, heeft KLM in het belang van alle passagiers en de veiligheid op de luchthaven tot nu toe steeds meegewerkt aan het onder controle krijgen van het probleem.

KLM zal dus meewerken met het beperken van het aantal lokaal opstappende passagiers om de druk op de security op Schiphol gedurende de piekperiode te verminderen.

Met de huidige informatie die we hebben gekregen van Schiphol is de verwachting dat het niet nodig zal zijn om bestaande boekingen op grote schaal te annuleren. KLM houdt Schiphol verantwoordelijk voor de financiële impact van de maatregelen."

Benschop zei de maatregel bewust vroeg aan te kondigen. "Het dilemma is: ga je nu een beperking aankondigen, of laat je het erop aankomen? Het is niet verantwoord op goed geluk de zomer in te gaan. We zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van ons personeel en van de reizigers."

Tekort beveiligers

Schiphol kampt al maanden met een groot tekort aan personeel, met name in de beveiliging. In en rond de meivakantie stonden reizigers vaak urenlang in rijen voor de securitycheck. Daarbij kwam het enkele keren tot opstootjes.

Volgens Schiphol had het rekening gehouden met een sterke toename van het aantal reizigers na de coronapandemie, maar gaan de huidige aantallen de verwachtingen te boven. De luchthaven zegt druk doende te zijn extra veiligheidspersoneel in te huren, waardoor het aantal passagiers in augustus weer kan toenemen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Banenmarkt Schiphol: 'Kan iedereen die hier is zo plaatsen'

Reactie Transavia

"Dit heeft een grote impact op zowel passagiers die uitkijken naar hun vakantie, als de hele reisbranche die na twee coronajaren weer de kans kreeg op een succesvolle zomer. Om de vakantie van zoveel mogelijk passagiers zeker te stellen, voelt Transavia zich genoodzaakt aanzienlijk minder stoelen in de verkoop te zetten voor de periode vanaf 7 juli met vertrek vanaf Amsterdam en zal annuleren ook nodig zijn. Transavia wil haar passagiers zo snel mogelijk duidelijkheid geven."

Marcel de Nooijer, CEO van Transavia: "Om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen, remmen we de verkoop van tickets voor de zomer (van 7 juli t/m 28 augustus) en verkleinen we het maximaal aantal passagiers op een aantal vluchten. Annuleren zal daarnaast ook nodig zijn. We verwachten dat we in de loop van volgende week meer duidelijkheid hebben hierover. Dit is een enorme strop voor onze passagiers en voor ons bedrijf."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore