Vrees voor faillissementen

Reiskoepel ANVR sleept Schiphol voor de rechter vanwege chaos

16 juni 2022 11:59 Aangepast: 16 juni 2022 13:02
Wachtende reizigers op Schiphol, 31 mei 2022. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Schiphol eist vandaag of morgen van luchtvaartmaatschappijen dat zij het aantal passagiers terugbrengen. Dat leidt tot het schrappen van vluchten en heeft ook enorme impact voor reisorganisaties, die de luchthaven daarom voor de rechter gaan slepen.

"De schade van annuleringen en gemiste boekingen gaat enorm zijn en zullen we zeker gaan verhalen op de veroorzaker", zegt Frank Oostdam, voorzitter van reiskoepel ANVR.

Verhalen van kosten

De ANVR vreest dat een groot aantal reisorganisaties failliet zal gaan als gevolg van de problemen op Schiphol. Ook omdat reisorganisaties wettelijk verplicht zijn om de kosten voor het annuleren van vakanties op zich te nemen.

De vraag daarbij is of alle gemaakte kosten, zoals die van hotels en excursies door het annuleren van vakanties, wel allemaal verhaald kunnen worden. Zeker omdat voor vrijwel alle bedrijven in de reisbranche geldt dat ze weinig vet op de botten hebben na twee jaar van 'corona-ellende', zo klinkt het.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

'Schiphol gaat deze zomer definitief tientallen vluchten per dag schrappen'

Woedend

De ANVR zegt 'woedend' te zijn op Schiphol en de overheid 'over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders'.​ "Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen", aldus Oostdam.

Volgens Oostdam worden ANVR-bedrijven overspoeld door een 'hausse aan vragen' die zij nog niet kunnen beantwoorden. Die onzekerheid leidt ook tot gemiste boekingen, omdat veel reizigers nog maar even afzien van een vakantie zolang de situatie onduidelijk is.

Reactie Schiphol

Schiphol zegt de reactie van de ANVR niet verrassend te vinden. De luchthaven denkt wel dat het 'helaas' nog wel even duurt voordat reizigers duidelijkheid kan worden verschaft. Ook omdat achter de schermen nog veel geregeld moet worden. Er wordt sowieso gekeken naar het schrappen van vluchten. Maar de details zijn nog onbekend. Morgen komt de luchthaven met meer informatie daarover.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Actieplan Schiphol tegen chaos, KLM zet rem op ticketverkoop

ANVR-medewerkers inzetten

Oostdam zegt nog wel een oplossing te weten om de chaos op Schiphol te bestrijden: de inzet van ANVR-medewerkers.

"Als reisbedrijven denken we graag mee. We onderzoeken nu de mogelijkheid om personeel van ANVR-reisbedrijven te laten meewerken deze zomer op de luchthaven. Als Schiphol daarvoor openstaat denken we snel honderden medewerkers voor de drukste momenten te kunnen detacheren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Steeds meer touroperators bieden treinreizen aan: 'Geen uren wachten in de rij'

Keuze voor andere luchthaven

Door alle problemen waarmee Schiphol te kampen heeft, kiezen Nederlanders die op een vliegvakantie gaan overigens steeds vaker voor een luchthaven in België of Duitsland. Ook regionale luchthavens zoals Rotterdam, Eindhoven en Maastricht zijn in trek. 

Reisorganisatie Sunweb merkt dat steeds meer reizigers een vakantie boeken vanaf de luchthavens van onder meer Brussel, Düsseldorf of Keulen-Bonn. Daarmee hopen ze taferelen zoals op Schiphol, waar vaak lange rijen staan, te voorkomen. Ook bij TUI merken ze de onrust onder de vakantieganger en zien ze meer interesse voor een vertrek vanaf regionale luchthavens.

Reisorganisatie TUI wijst erop dat het omzetten van vluchten niet zomaar kan: "Rotterdam heeft bijvoorbeeld ook beperkingen." Regionale luchthavens mogen ook maar een beperkt aantal starts en landingen afwikkelen. De uren waarop gevlogen mag worden zijn beperkter.

Bekijk ook - Schiphol kan drukte niet aan. Maar we zouden toch minder gaan vliegen?

Schiphol zoekt nieuwe arbeidskrachten. Maar waar haal je die vandaan?

De problemen op Schiphol

Schiphol kampt met personeelstekorten onder beveiligers en afhandelaars. In combinatie met de toegenomen stroom vakantiegangers zorgt dit al weken voor grote drukte op de luchthaven, met soms geannuleerde en vertraagde vluchten tot gevolg.

Om meer personeel aan te trekken sprak de luchthaven met de vakbonden af dat beveiligers, bagage-afhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs op het vliegveld deze zomer een bonus krijgen.

Eerder was al wel duidelijk dat luchtvaartmaatschappijen de geleden schade voor het niet kunnen uitvoeren van vluchten vrijwel zeker op Schiphol zouden verhalen. Over het afwikkelen van die claims wordt pas later meer duidelijk. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore