Lange rijen

Actieplan Schiphol tegen chaos, KLM zet rem op ticketverkoop

26 mei 2022 15:24 Aangepast: 26 mei 2022 20:26
Mensen in de rij op Schiphol Beeld © ANP

Het zijn tijden van grote drukte op Schiphol. En dat in combinatie met het personeelstekort zorgt voor lange rijen. Voor de zomerperiode worden grote problemen verwacht, en dus grijpt Schiphol in met een actieplan.

Het plan bestaat uit vier punten:

  • Het werven van meer medewerkers, zoals beveiligers
  • Het aantrekkelijk maken van werken op Schiphol
  • Het optimaliseren van de doorstroming van passagiers
  • Het maken van afspraken met luchtvaartmaatschappijen over planning van vluchten

Volgens Schiphol moet met deze maatregelen de verwachte zomerdrukte in goede banen worden geleid. "Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar we doen wel de belofte dat wij er alles aan doen om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen", zegt topman Dick Benschop in een verklaring.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe regels met 'slots' moeten drukte Schiphol deze zomer verminderen

Benschop zegt dat Schiphol tijdens de meivakantie direct van start is gegaan met het bedenken van een oplossing van de problemen. Dat gebeurt samen met luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, beveiligingsbedrijven, afhandelaren, vakbonden en andere publieke en private partners.

Schiphol heeft extra maatregelen in kaart gebracht om de doorstroming te verbeteren. Een voorbeeld is de inzet van 'securitycoaches', die reizigers helpen zo snel mogelijk door de beveiligingscontrole te gaan. Ook gaat Schiphol in overleg met luchtvaartmaatschappijen om te onderzoeken op welke manier de hoeveelheid handbagage kan verminderen. 

KLM legt ticketverkoop stil

KLM heeft een rem gezet op de verkoop van tickets voor vluchten die de komende dagen nog gaan vertrekken vanaf Schiphol. Dat doet de luchtvaartmaatschappij vanwege de grote drukte. Er is daardoor nog een beperkt aantal tickets beschikbaar voor vluchten van KLM tot en met aanstaande zondag.

"Dit doen we om ruimte te creëren voor het geval dat er klanten omgeboekt moeten worden als gevolg van de chaos op Schiphol", zegt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast zouden ze veel vragen krijgen van reizigers die de rijen hebben gezien en het niet aandurven vanaf Schiphol te vertrekken. "Aan hen bieden we een omboekingsregeling aan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoekstra: kabinet in nauw overleg met Schiphol over drukte

Er is sprake van grote drukte vanwege het hemelvaartweekend. Wie naar een Europese bestemming vliegt, kan rekenen op wachtrijen van honderden meters. De meeste passagiers lijken binnen één uur de security te bereiken, het is daarom verstandig om zo'n drie uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven. Op de website van Schiphol staat dat het erg druk is in de vertrekhal. "Je staat veel langer in de rij."

Schiphol heeft de ingang van vertrekhal 1 gesloten. Iedereen moet bij de tweede hal naar binnen, waarna reizigers naar Europese bestemmingen worden teruggeleid naar vertrekhal 1. Van daaruit moeten mensen nog zo'n tien minuten lopen naar de beveiliging, waar de handbagage wordt gecontroleerd.

Incheckbalies niet overdreven vol

De rij voor intercontinentale vluchten staat achter de incheckbalies en lijkt ook lang, maar reizigers zeggen dat het ongeveer 10 minuten duurt om die door te komen. Bij de incheckbalies zelf is het niet overdreven vol.

Het zuchten en de verbazing beginnen veelal als de rij voor de security in zicht komt. Reizigers spreken van een 'Efteling-gevoel' maar op sociale media lijken mensen vooral soepel door de mensenmassa's te manoeuvreren:

Bekijk ook: excuses topman Schiphol om eerdere drukte

De topman van de luchthaven, Dick Benschop, maakte onlangs excuses voor de chaos op Schiphol.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore