Chaos op vliegveld

FNV en Schiphol praten na 'goed gesprek' verder over personeel

05 mei 2022 05:04 Aangepast: 05 mei 2022 07:37
Propvolle vertrekhallen op Schiphol. Beeld © ANP

Vakbond FNV heeft 'een goed gesprek gehad' met de leiding van luchthaven Schiphol over een oplossing voor de personeelsschaarste en praat vandaag verder. Door een tekort aan grondpersoneel moest het vliegveld luchtvaartmaatschappijen om boekingen te schrappen. FNV kwam daarop met een eisenpakket voor minder werkdruk, anders zou er een 'hete zomer' dreigen.

Concrete toezeggingen heeft Schiphol niet gedaan, zegt FNV-campagneleider Joost van Doesburg. "Dat had ik ook niet verwacht, maar we praten donderdagochtend verder. We zijn het er eigenlijk over eens dat de aantrekkelijkheid van het werk op Schiphol moet toenemen. Dat is een uitgangspunt om verder in gesprek te gaan en zeer spoedig moet dat tot een akkoord leiden."

Eisenpakket

In het eisenpakket van FNV staat onder meer dat er voldoende werknemers in dienst moeten zijn om de werkzaamheden te verrichten. Ook dringt FNV aan op een eenmalige vakantiepiektoeslag van 200 euro per week voor personeel in de bagageafhandeling, beveiliging en schoonmaak. Beveiligers zouden verder minimaal tien aaneengesloten dagen verlof moeten kunnen opnemen in de zomerperiode.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Topman Schiphol: 'Te lang gestuurd op kosten, te weinig op kwaliteit'

Corendon denkt aan uitbreiding op andere luchthavens  

Reisorganisatie Corendon kijkt momenteel naar uitbreiding op andere luchthavens dan Schiphol, na de chaos die daar de laatste tijd ontstaan is. Dat zeggen topmannen Steven van der Heijden en Atilay Uslu in gesprek met De Telegraaf.

De organisatie was van plan om uit te breiden op Schiphol, maar kijkt nu in plaats daarvan naar Maastricht, Brussel en Duitsland. "Als we hier worden weggejaagd, doordat er geen capaciteit of mensen voorhanden zijn, dan zullen we wel moeten uitwijken", zegt Van der Heijden. "Ik ken mensen die hier wonen en die zich niet meer aan dat circus op Schiphol wagen."  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe is de Schiphol-chaos op te lossen? 'Stop met die lonen van 10,30 euro per uur'

Voor de coronacrisis drong de vakbond ook bij Schiphol aan op betere arbeidsomstandigheden voor bijvoorbeeld bagagepersoneel en beveiligers, maar de luchthaven verweerde zich telkens door te verwijzen naar de eigenlijke werkgevers van dat personeel: afhandelings- of beveiligingsbedrijven die worden ingehuurd op Schiphol. "Zij werken vaak in opdracht van Schiphol. Ook als je niet direct verantwoordelijk bent voor die werknemers, heb je daar nog wel verantwoordelijkheid voor", zegt Van Doesburg. "Ik heb gezien dat Schiphol zijn rol als marktmeester meer begint in te zien na wat er de afgelopen weken heeft plaatsgevonden op Schiphol."

Wilde staking 

Op zaterdag 23 april, het begin van de meivakantie, was er een 'wilde' staking bij KLM-afhandelaars op Schiphol. Die zorgde voor zulke volle vertrekhallen dat de situatie op het vliegveld onveilig dreigde te worden. Reizigers werden opgeroepen om niet naar de luchthaven te komen en even gingen de op- en afritten van de snelweg A4 naar Schiphol zelfs dicht.

Bekijk ook: Topman Schiphol baalt van drukte: 'Werk moet aantrekkelijker'

Schiphol-topman Dick Benschop maakte eerder deze week zijn excuses voor de chaos op Schiphol van de afgelopen tijd..

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore