Voedingsmiddelenconcern Unilever laat zijn merken uiterlijk 1 januari 2023 stoppen met reclames die speciaal gericht zijn op kinderen onder de 16 jaar.
Het bedrijf achter ijsjesmerken als Magnum, Ola en Ben & Jerry's zegt ouders zo te willen helpen om gezondere keuzes voor hun kinderen te maken.
Provisies influencers openbaar
Unilever kondigde aan ook socialemediaberichten niet langer te richten op een publiek jonger dan 16 jaar. Het Britse concern zegt ook geen data meer te zullen verzamelen en opslaan over kinderen in die leeftijdscategorie.
Daarnaast zal Unilever publiekelijk bekendmaken welke influencers op sociale media provisies ontvangen van het concern. Unilever wil dat de vlogs en filmpjes van influencers waarmee het bedrijf samenwerkt ook minder aantrekkelijk worden voor kinderen.

Alle voedsel- en drankmerken
Volgens Unilever gaan de maatregelen, die voor alle voedsel- en drankmerken gelden, verder dan de afspraken die de voedingsmiddelenindustrie in de meeste landen heeft gemaakt.
De norm is daar tot nu toe dat reclames voor eten en drinken niet gericht mogen zijn op kinderen onder de 13 jaar oud.
