98 procent van ons gedrag is onbewust. We reageren op andere dingen die buiten onszelf liggen, dat zegt marketingdeskundige Wendy Oude Velthuis. Het is één van de redenen waarom wij Pasen onlosmakelijk verbonden hebben met de woonboulevard. "Een marketeer weet: met de juiste middelen op het juiste moment gaan mensen vanzelf."
Een lekker diner bij kerst? Een brunch bij Pasen? "De supermarkten hebben bepaald: dat gaan jullie doen", zegt Oude Veldhuis. "Zeker als je een beetje traditioneel bent opgevoed dan doen mensen dat. Het geeft controle en zekerheid."
'In de lente gebeurt er van alles'
Maar er is meer. De drang naar de woonboulevard in het voorjaar was er al in de oertijd, al hadden onze voorouders de pech dat de wooncentra pas later werden opgericht. Zonder gekheid: in het voorjaar hebben we zin in nieuwe dingen, verzamelen we nieuwe spullen voor in ons huis, ook vroeger al, zegt Oude Veldhuis. "Er gebeurt in de lente van alles, mensen komen zogezegd weer uit hun winterslaap."

Ook kleding is daar een voorbeeld van. "Voor Pasen kregen kerkgangers een nieuwe outfit, zodat ze er leuk uit zouden zien tijdens de Paasmis." Tegenwoordig zullen minder mensen nieuwe kleren kopen voor de kerk, maar er 'als nieuw' uitzien als de zon weer gaat schijnen, die wens hebben nog altijd velen. En die zon was er vandaag voldoende.
Tuincentra grote winnaar
Woonboulevards en kledingwinkels profiteren dus van het voorjaar en de bijbehorende marketing. Maar volgens Oude Veldhuis rinkelde de kassa vandaag waarschijnlijk vooral bij de tuincentra. Want schijnt de zon? Dan groeien de planten. En we willen graag een mooie tuin.

De uitleg van Oude Veldhuis: "Mensen zitten in de tuin op deze bonusdag, hebben niet gek veel gepland en denken: tsja, het ziet er nu toch wel wat troosteloos uit. Als ik nu nieuwe plantjes haal kan ik ze meteen planten."
'Minimalisme is een trend'
We reageren dus vooral op wat ons wordt aangereikt. Marketeers hebben een kalender, zegt Oude Veldhuis, en daar staat Pasen altijd op. "Een paasactie, een extra zondag open, Pasen is een trigger voor elke marketeer. Dat komt ook omdat Pasen al een thema is. Daar kun je als marketeer dan op aanhaken. Dat is makkelijker dan zelf iets verzinnen."
Lekker consumeren dus. Maar Oude Veldhuis denkt wel dat het de komende jaren wel steeds iets minder zal worden. "Het minimalisme is een trend, overconsumptie is een onderwerp dat groter wordt." Helemaal verdwijnen zullen de paastripjes naar de woonboulevard dan weer niet: "Uiteindelijk willen we graag spullen, eigendommen." En marketeers zullen daarop blijven inspelen.