Kamerbrief

'Ondermaatse' NS wacht 'grondig onderzoek' na grote treinstoring

05 april 2022 12:27 Aangepast: 05 april 2022 12:46
Beeld © ANP

De problemen op het spoor van afgelopen zondag kwamen mede omdat het back-upsysteem van de NS niet werkte. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer.

Het planningssysteem voor materieel en personeel deed het niet en normaal gesproken kan dan op een back-up teruggegrepen worden. Waarom dat zondag niet lukte zal volgens Heijnen 'grondig worden onderzocht' door een onafhankelijk bureau.

Onderzoeksvragen

"Ik heb NS gevraagd deze onafhankelijke evaluatie uit te laten voeren, en de met dit onderzoek te beantwoorden onderzoeksvragen vooraf met mij af te stemmen", schrijft Heijnen. "Ook wil ik dat de consumentenorganisaties goed bij deze evaluatie worden betrokken."

De punten die volgens Heijnen moeten worden onderzocht:

  • De communicatie van NS naar de reizigers
  • De mate waarin NS heeft kunnen voorzien in de inzet van vervangend vervoer en wat hierin van NS verwacht mag worden
  • De snelheid van het herstel van de dienstregeling na het herstel van de IT-storing
  • Het niet naar behoren functioneren van het back-up systeem
  • De vraag wat NS in de toekomst kan doen om sneller een (beperktere) betrouwbare dienstregeling te kunnen opstarten na dergelijke verstoringen
  • De verschillen en samenhang met eerdere en andere grote verstoringen en de lessen die daaruit geleerd zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Frustratie en schaamte bij NS-personeel: 'Pendeltrein was optie'

Verantwoord of niet?

De NS vond het niet verantwoord om zondag zonder het systeem verder te werken. Volgens de vakbonden had dit wel gekund.  Zo zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, dat er materiaal aanwezig was en dat machinisten aan de hand van de seinen konden zien of ze konden rijden.

Heijnen was zondag zeer kritisch over de gang van zaken bij de NS. Volgens de staatssecretaris heeft de vervoerder 'een zeer slechte beurt' gemaakt. Ze eiste uitleg, onder meer over waarom er geen vervangend vervoer werd geregeld en waarom al het treinverkeer werd platgelegd.

Onder de maat

Ook in de Kamerbrief komt naar voren dat Heijnen 'not amused' is over het handelen van NS: "Van de gestrande reizigers op de stations, en de reizigers die op eigen gelegenheid naar hun bestemming hebben moeten komen, is veel gevraagd van hun zelfredzaamheid. De gevolgen van deze storing zijn voor hen uiterst vervelend en onwenselijk geweest. Gelet op de langdurige en landelijke impact van deze storing en gelet op de mate waarin een beroep is gedaan op de zelfredzaamheid van de reiziger, acht ik deze prestaties van NS in dezen onder de maat."

Heijnen wil van de directie van de NS weten 'hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt'. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Vandaag geen treinen meer: problemen bij NS te groot

Compensatie reizigers

Het treinverkeer lag vrijwel de hele zondag stil. Volgens de NS was het vanwege de omvang van het probleem niet mogelijk om bijvoorbeeld bussen in te zetten. Heijnen schrijft geen signalen te hebben dat reizigers op stations moesten overnachten. 

De NS gaat reizigers compenseren. Hoe deze compensatie eruit gaat zien, wordt volgens de staatssecretaris nog vormgegeven.

Bekijk ook - Treinreizigers gestrand door storing NS: 'Helaas pindakaas'

Gestrande reizigers, lege perrons en plannen die in het water vielen. Door een storing bij de NS reden er zondag geen treinen. Er werden geen bussen ingezet, waardoor het voor veel mensen lastig was om thuis te komen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore