Derde storing in een jaar

Frustratie en schaamte bij NS-personeel: 'Pendeltrein was optie'

04 april 2022 13:38 Aangepast: 04 april 2022 16:31
Beeld © Sandra Uittenbogaart

Een dag na de grote treinstoring zijn er nog een hoop vragen, óók bij NS-personeel. Volgens machinisten en conducteurs hadden er best treinen kunnen rijden. "De mensen op de vloer zijn witheet. Ze hadden gewoon kunnen pendelen", reageert Henri Janssen van FNV Spoor.

FNV Spoor vertegenwoordigt onder andere machinisten en conducteurs. "Het personeel voelt zich beschaamd", zegt Janssen. "Hun eer is aangetast."

Gisteren moesten NS-medewerkers machteloos toekijken hoe reizigers zichzelf moesten zien te redden. Dat kon anders, is volgens FNV de overtuiging van in ieder geval een deel van de medewerkers. Er hadden pendeltreinen kunnen rijden. "Dus even met pen en papier langsgaan, welke trein, welk personeel en korte slagen maken."

Wim Eilert van de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC), heeft dezelfde geluiden gehoord. "Ik kreeg gisteren behoorlijk wat appverkeer. Heel veel mensen zijn hierover verbaasd. Waarom zijn er geen korte lijnen ingezet, pendeltreinen?"

'Hier moet je slimmer mee omgaan'

Dat overal in het land mensen aan hun lot zijn overgelaten, dat heeft veel wenkbrauwen doen fronsen, zegt hij. Op een normale zondag worden zo'n half miljoen treinreizen gemaakt.

"We gaan met de NS zeker in gesprek. Je treft enorm veel reizigers en het personeel. Hier moet je slimmer mee omgaan." Hij stelt voor om het personeel de volgende keer te laten meedenken over oplossingen.

De storing trad gisteren aan het einde van de ochtend op en had volgens de NS invloed op het systeem dat de actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Aan het einde van de dag was die verholpen, maar het kostte de NS veel moeite om alles weer op orde te krijgen. Vandaag reed alles weer. 

Staatssecretaris: 'Dit was onder de maat'

Ook de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat oordeelt hard. "Dit was een zeer slechte beurt van NS", zegt Vivianne Heijnen. "Ik wil van de NS precies horen waarom het hele treinverkeer plat is gelegd en waarom er geen vervangend vervoer is geregeld. Reizigers kregen weinig informatie en geen alternatief en daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat. Ik wil dan ook van de directie van NS weten hoe zij ervoor gaan zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt."

Derde storing in een jaar

Het is al de derde keer in 12 maanden dat treinreizigers de dupe zijn van een storing. Op 31 mei en op 16 september vorig jaar lag het communicatiesysteem van ProRail plat. Gisteren ging het om een storing bij NS zelf.

"Deze storing staat echt los van ProRail", laat een woordvoerder van de spoorbeheerder weten. "De andere vervoerders reden wel. Maar kennelijk was het voor de NS niet mogelijk te rijden."

Ook bij reizigersvereniging Rover zijn ze flink verbaasd over de gang van zaken. "Dit kan natuurlijk niet", zegt directeur Freek Bos. De NS had er 'natuurlijk alles aan moeten doen om de reizigers te vervoeren'.

Ook hij zegt: had nou als noodgreep pendeltreinen ingezet. Dan ben je als reiziger nog steeds vertraagd, maar je komt ten minste thuis. "Het personeel was er, het materieel was er. Dan had je toch gewoon met gezond boerenverstand een trein kunnen laten rijden? Gewoon heel simpel van Den Haag naar Zwolle bijvoorbeeld. Alle ingrediënten waren er."

Een woordvoerder van de NS laat aan RTL Nieuws weten dat het pendeltreinen geen optie waren. Waarom precies kon hij niet zeggen. "Ik heb me laten verzekeren dat dat echt niet ging. En je moet niet iets beloven wat je niet waar kunt maken."

Compensatie

Rover roept de NS op om reizigers 'maximaal coulant' te compenseren en geen beroep te doen op overmacht. "Wij zeggen; doe dat nu niet. Compenseer gewoon. Europees recht is in dat op zicht ook ruimer. Dan zou je een 100 procent vergoeding moeten krijgen. Wij vinden: ben je halverwege gestrand, vergoed dan ook een hotelovernachting." Ook aan het vergoeden van vervangend vervoer moet worden gedacht.

Bekijk ook: Treinreizigers gestrand door storing NS: 'Helaas pindakaas'

Gestrande reizigers, lege perrons en plannen die in het water vallen. Door een storing bij de NS reden er geen treinen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore