Na megastoring van gisteren

Treinen rijden bijna weer als normaal, maar check de reisplanner

04 april 2022 05:46 Aangepast: 04 april 2022 07:26
Reisinformatie op station Utrecht Centraal, gistermiddag Beeld © ANP / Jeroen Jumelet

Vanaf vanochtend zouden de treinen in Nederland bijna allemaal weer volgens de normale dienstregeling moeten rijden. "Hier en daar is er een trein uitgevallen, maar we zijn goed opgestart", zegt een woordvoerder van de NS tegen RTL Nieuws. Gisteren lag het treinverkeer vanaf het middaguur volkomen plat vanwege een grote landelijke storing.

De NS adviseert reizigers voor vertrek wel om op de reisplanner te kijken voor actuele informatie over het opstarten van het treinverkeer. 

Logistiek probleem

De woordvoerder zegt dat mensen mogelijk nog wel het een en ander kunnen merken van de ellende van een dag eerder. Zo kunnen treinen langer of korter zijn dan reizigers gewoon zijn op een bepaald traject. Ook het type trein kan afwijken van wat normaal rijdt op een route.

Over de oorzaak van de storing wil de woordvoerder nog niets zeggen. "Onze zorg is eerst om alles weer online te krijgen. Na zo'n grote storing is het een hele puzzel die weer gelegd moet worden. Het was een logistiek probleem. We wisten niet waar het personeel en het materieel waren. Ook met de reisinformatie ging het mis."

"Gisteren was natuurlijk een heel vervelende situatie, vooral voor de reizigers, zoiets wil je niet. Dit zijn we ook niet gewend. Natuurlijk, er zijn weleens storingen, met storm of bij sneeuwval, of bij ProRail. Maar wij zijn gewend dat alle treinen rijden."

Veel reizigers gestrand

Door de storing strandden gisteren veel reizigers. Aanvankelijk werd gezegd dat de storing om 17.00 uur voorbij zou zijn, maar dat lukte niet. Ook om 20.00 uur was er nog geen oplossing, en uiteindelijk reden er ook de hele avond geen treinen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Waar het precies aan lag weet de NS niet: 'Maar de treinen gaan weer rijden'

Geen extra bussen

De NS zette geen extra bussen in omdat de storing landelijk was en het om zulke grote aantallen reizigers ging die niet in een bus zouden passen. In een trein kunnen veel meer mensen dan in een bus. "Dat is niet te doen", zei een woordvoerster van de NS daarover gisteren. De regionale bussen reden wel, maar bijvoorbeeld Arriva zei ook geen extra bussen te kunnen laten rijden, omdat alle chauffeurs al werden ingezet. Die bussen zaten de hele dag vol en soms moesten haltes worden overgeslagen.

Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS, bood gisteravond reizigers excuses aan. "We realiseren ons heel goed dat we nu een enorm beroep doen op het begrip en zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen."

Bekijk ook - Treinreizigers gestrand door storing NS: 'Helaas pindakaas'

Gestrande reizigers, lege perrons en plannen die in het water vallen. Door een storing bij de NS reden er gisteren geen treinen. Er werden geen bussen ingezet, waardoor het voor veel mensen lastig was om thuis te komen.

'Geen hack'

Wat de precieze oorzaak was van de storing is niet duidelijk. De NS zegt in elk geval niet te zijn gehackt. "Het was een regulier IT-incident in het planningssysteem dat treinen, machinisten en conducteurs op de juiste plek moet krijgen", zegt Tjalling Smit van de NS. Dit kan niet zonder de computer, verzekert hij, want daarvoor is het systeem te complex.

Compensatie melden

Dat ook de back-ups niet meer werkten, wordt samen met de leveranciers uitgezocht. Maar daar had de reiziger zondag niets meer aan. "Iedereen die denkt dat hij recht heeft op compensatie kan zich bij ons melden. We zullen het dan van geval tot geval bekijken", zegt Smit.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore