Ga naar de inhoud
Maling aan wet

'Energiebemiddelaars blijven maar bellen, ondanks verbod'

Beeld ter illustratie. Beeld © iStock

Energiebemiddelaars zijn consumenten ook na 1 juli vorig jaar blijven bellen, ook al mag dat niet meer. Dat blijkt uit onderzoek van tv-programma Radar. Zo'n 60 procent van de 14.000 ondervraagden stelde nog altijd door de bedrijven gebeld te worden.

Van de mensen die nog altijd gebeld worden, geeft vrijwel iedereen aan de belletjes vervelend te vinden. Slechts 4 procent zegt er geen problemen mee te hebben.

Telemarteking-wet

Op 1 juli vorig jaar ging de nieuwe Telemarketing-wet in. Die bepaalde dat bedrijven alleen nog mogen bellen als een consument daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven of eerder klant is geweest van het bedrijf. Die wet verving het Bel-me-niet-register.

Einde
Lees ook:
Einde aan telefoonterreur: callcenters mogen niet zomaar meer bellen

De nieuwe wet biedt ook het zogeheten recht van verzet. Daarbij kan een consument aangeven niet meer gebeld te willen worden, maar ook daar hebben bedrijven maling aan. 84 procent van de mensen die daar gebruik van maakten werd daarna toch opnieuw gebeld.

Wisselende nummers

De respondenten in het Radar-onderzoek noemden vooral veel energiebemiddelaars en ook energiebedrijven. Die belden ook nog eens vaak van wisselende nummers die als Radar terugbelde aangaven dat ze niet in energie bemiddelden of dat de redactie verkeerd verbonden was.

Ook kregen de programmamakers bij een deel van de nummers de melding dat dit niet meer bestond.

RTL Nieuws aanmelden nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.