'Ligt niet aan vrouwen'

Vrouwen Talpa richten zich in advertentie tot De Mol

21 januari 2022 04:02 Aangepast: 21 januari 2022 10:18
De advertentie gericht aan John de Mol, naar aanleiding van zijn optreden in BOOS. Beeld © RTL / ANP

Verschillende vrouwen binnen Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, hebben vandaag een paginagrote advertentie in het AD laten plaatsen. Ze zijn teleurgesteld in het optreden van De Mol in de uitzending van BOOS, waarin hij reageerde op de onthullingen over seksueel wangedrag bij The Voice of Holland.

'Beste John, het ligt niet aan de vrouwen', staat in grote letter op de pagina. 'Groet, de vrouwen uit je bedrijf.' In een bijbehorende verklaring aan het AD zeggen de vrouwen: "Dit is een statement van verdrietige vrouwen die bij Talpa werken, die met stijgende verbazing en het schaamrood op de kaken hebben aangehoord wat de reactie was van John de Mol op de vragen van Tim Hofman."

'Alle mogelijkheid'

De Mol, bedenker van The Voice, zei in de uitzending onder meer dat er binnen zijn bedrijf en bij het programma "alle mogelijkheid is om aan de bel te trekken" en verklaarde niet te snappen waarom vrouwen zich niet eerder gemeld hebben.

"Vrouwen hebben kennelijk een soort schaamte, ik weet niet wat het is, maar ik wil me er graag in verdiepen", sprak hij. De Mol zei te hopen dat de slachtoffers "geleerd" hebben van de gebeurtenissen en voortaan "onmiddellijk aan de bel te trekken en dit onmiddellijk te melden". 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit zijn de aantijgingen in BOOS tegen Ali B, Marco Borsato en Jeroen Rietbergen

De vrouwen achter de advertentie zeggen het goed te vinden dat De Mol in het programma is gaan zitten, maar zijn vooral "teleurgesteld dat hij vrouwen oproept om zich vooral te melden bij de juiste loketten. Dat zegt veel over een cultuurverandering die nodig is binnen het bedrijf, maar ook in de mediawereld en maatschappij."

'Hart onder de riem'

"Het gedrag van vrouwen is niet het probleem", vervolgen ze. "En ook niet de oplossing. Dit statement is natuurlijk ook voor alle andere slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer (niet alleen bij Talpa), om die een hart onder de riem te steken."

Een paginagrote advertentie in de dagbladen is niet goedkoop. Toch is de advertentie wel degelijk betaald door de initiatiefnemers, zegt hoofdredacteur Rennie Rijpma van het Algemeen Dagblad desgevraagd tegen NPO Radio 1. "Het is een gezamenlijk statement namens de vrouwen bij Talpa en ze krijgen gezamenlijk die rekening. Die wordt natuurlijk naar iemand toegestuurd, maar ik wil niet één iemand naar voren halen. Het was een gezamenlijke actie."

De Mol kreeg vanwege zijn optreden in BOOS na de uitzending al een golf van kritiek op social media over zich heen. Hij zou zich volgens veel mensen hebben schuldig gemaakt aan 'victim blaming', oftewel de schuld neerleggen bij de slachtoffers. 

Bekijk ook - John de Mol: 'In 2019 klacht over Rietbergen bekend, geen onderzoek ingesteld:

John de Mol reageert in BOOS van BNNVARA op de meldingen van wangedrag bij The Voice of Holland, die door onderzoek van het programma aan het licht zijn gekomen.
RTL Nieuws aanmelden nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Woede over uitspraak John de Mol over melden ongewenst gedrag: 'Victim blaming'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore